Bach, J.S. Markus Passion BWV 247. Jasmin Maria Hörner (s), Julien Freymuth (altus), Georg Poplutz (t), Christian Wagner (bs), Wolfgang Vater (spr) met het Gutenberg kamerkoor en het Neumeyer Consort o.l.v. Felix Koch. Christophorus CHR 77423 (2 cd’s, 87’04”) 2017
In een necrologie van Bach uit 1750 is vermeld dat hij vijf passiemuzieken schreef. Daarvan zijn alleen de Johannes Passion (1724) en de Matthäus Passion (1727) in volledige staat overgeleverd. Het manuscript van de op Goede Vrijdag in 1731 en 1744 uitgevoerde Markus Passion is verdwenen. Mogelijk had het werk iets van een parodie met gebruikmaking van vroeger materiaal.
Gelukkig kan het werk aan de hand van het twee gedrukte pagina’s tellende libretto van Picander redelijk goed worden gereconstrueerd, maar het heeft wel een zeker speculatief karakter.
Hier hebben we te maken met een op de versie uit 1744 gebaseerde nieuwe 25-delige uitgave van Diethard Hellmann uit 1964 en Andreas Glöckner uit 2001 met toevoegingen en wijzigingen van Karl Böhmer uit 2016.Ontbrekende gedeelten werden aangevuld met brokken uit Picanders tekst uit 1731. De essentiële gedeelten uit de versie 1744 worden niet gezongen maar gesproken.
Het is een gedegen, gewetensvolle opvatting die door de solisten en het klein gehouden koor en orkest (met ‘oude’ instrumenten) keurig verzorgd en in passende stijl wordt gerealiseerd.
Helmuth Rilling maakte in 1986 een opname van een 39 delen tellende versie die ruim twee uur duurt (CBS M2K 42511) en Beat Raaflaub eentje van een 31-delige, 1u 52’ minuten durende versie (Ars Musici AM 1110-2) in 1994. Van Ton Koopman is een dvd met een zelf gereconstrueerde vorm op basis van de versie 1731 (Challenge CCDVD 72141). In 2009 nam Alexander Willens de kortste versie van slechts 73 minuten op (Carus 83.244).
Materiaal genoeg om eens dieper op het verloren werk in te gaan en zich daar zelf een mening over te volgen.