CD Recensies

BACH, J.S.: MIS IN b, HOHE MESSE, LAYTON

Bach, J.S.: Mis in b BWWV. 232, Hohe Meese. Katherine Watson (s), Helen Charlston (ms), Iestyn Davies (ct), Gwilym Bowen (t) en Neal Davies (bs) met het Trinity College koor Cambridge en het Orchestra of the age of enlightenment o.l.v. Stephen Layton. Hyperion CDA 68181/2 (2 cd’s, 1u. 47’43”). 2017

 

De afgelopen tien jaar tuimelen nieuwe opnamen van de Home Messe bijna over elkaar heen:

2008 Kuijken (Challenge CC 72316)

2009 Butt (Linn CKD 454)

2009 Allwood (Signum SIGCD 218)

2009 Brüggen (Glossa GCD 92112)

2010 Daus (Glor Music GC 10311)

2010 Seymour (Signum SIGCD 265)

2011 Herreweghe (PHI LPH 004)

2011 Jers (Spektral SRL 4-11100)

2011 Savall (Alia Vox AV 9896)

2013 Cohen (Hyperion CDA 68051/2)

2013 Mortensen (CPO 777.851-2)

2013 Biller (Accentus Music ACC 20281)

2015 Rademann (Carus 83.315)

2015 Gardiner (Soli Deo Gloria SDG 722)

2016 Dijkstra (BR Klassik 900910)

2016 Lutz (Bach Stiftung St. Gallen)

2017 Blomstedt (Accentus Music ACC 20415)

Daaraan gingen natuurlijk tientallen opname vooraf. Als hier niet uit blijkt hoezeer de markt is oververzadigd. Tekenend daarvoor is dat Hyperion binnen vijf jaar twee versies uitbrengt.  De mooiste uit het lijstje hierboven zijn van Herreweghe Cohen, Kuijken, Biller, Gardiner, Dijkstra.

Voor degenen die nog niet zijn voorzien is ook Layton aan die voorkeuren toe te voegen. Een pluspunt van de nieuwe opname is dat gebruikt wordt gemaakt van enthousiast, frisse, jonge stemmen. De bezetting kan koor en orkest is middelgroot en er wordt op heel geëngageerde, natuurlijke wijze, duidelijk articulerend gezongen.

Dat geldt ook voor de solisten, die deels uit het koor voortkomen. Met haar mooi lyrische stem onderscheidt vooral Katherine Watson zich positief; ze neemt een groot deel van het solistische werk voor haar rekening. Helen Charlston is eveneens heel goed in haar bescheidener aandeel. Iets minder treffend is de tenor Gwilym Bowen, maar Neil Davies zorgt voor een goede compensatie.

De verrassing is countertenor Iestyn Davies die een heel ontroerend ’Agnus Dei’ zingt. Een aangename verrassing, wel te verstaan.

In de aardig geslaagde opname valt op dat de perspectieven van het ensemble soms wat wisselen. Andere opstelling, andere plaatsing van de microfoons. Storend is het niet echt. Het resultaat van alle inspanningen is meer dan bevredigend en maakt een keuze er niet makkelijker op. Het is mogelijk interessant erop te wijzen dat Katherine Watson, Iestyn Davies en Gwylim Bowen ook in 2013 meezongen in Laytons opname van het Weihnachtsoratorium BWV. 249 op Hyperion CDA 68031/2.