Barber: Orgelwerken. To Longwood gardens; Koraalbewerkingen ‘Ach Gott, vom Himmel’, ‘O Jesu Christ, du höchstes Gut’ en ’Straf’ mich nicht in deinem Zien’; Partita ‘Straf’ mich nicht in deinen Zorn’ nr. 1-8; Prelude and fuga in b; Suite voor beiaard (bew.); Chorale for a new organ; Adagio voor strijkorkest (bew.); Wondrous love; Variations on a share-note hymne op. 34; Koraalvoorspel ‘Stille Nacht’ uit Die natale op. 37 (bew.). Rudolf Innig.MDG MDG 917-2010-6 (65’04”). 2016
Dat Samuel Barber behalve een groot componist ook een goede organist was, is niet algemeen bekend. Als kind al kreeg hij orgelles en zijn leven lang bewaarde hij belangstelling voor het instrument. Daarom is het goed hem hier grondig in die hoedanigheid te leren kennen. To Longwood Gardens was Barbers eerste orgelwerk, geschreven op 15-jarige leeftijd in 1925.
De drie Koraalbewerkingen van twee jaar later staan nauwelijks verwonderend duidelijk onder de invloed van Bach. Ook de Prelude en fuga in b is uit datzelfde jaar’
De zelf bewerkte Beiaardsuite stamt uit 1932 en werd geschreven voor de ‘Bok Singing Tower’ op het landgoed van Mary Curtis-Bok Inn Florida, het Koraal voor een nieuw orgel uit 1936. Ook het beroemde Adagio voor strijkers Inn een eigen arrangement is uit dat jaar. Voor de beide laatste werken maken we een sprongetje naar 1958 en 1960. Wondrous love naar een in de V.S. bekende hymne werd geschreven voor de inwijding van een nieuw orgel en het koraalvoorspel over ‘Stille’ nacht maakt oorspronkelijk deel uit van het orkestwerk Die natali. Marin Alsop nam het origineel op met het Schots nationaal orkest (Naxos 8.559133).
Rudolf Innig speelt op het voor dit repertoire zeer geschikte Schuke orgel in de Heilig-Kreuz kerk te Detmold en hij doet dit heel mooi. Aardige kennismaking met een onbekende Barber.