BACH, J.S.: BEWERKINGEN VOOR BLOKFLUIT, ROED
CD Recensies - B

Bach, J.S.: Elf delen uit de Partita’s en Sonates voor vioolsolo; Solocellosuites nr. 1-3 (bew. Frans Brüggen). ‘Preludium’, ‘Gavotte’, ‘Bourrée’, ‘Gigue’ uit Partita nr. 3 in E BWV. 1006; ‘Adagio’ uit Vioolsonate nr. 1 in g BWV. 1001; ‘Allegro’ uit Vioolsonate nr. 2 in a BWV. 1003; \Allegro assai’ uit Vioolsonate nr. 3 in C BWV. 1005; ‘Allemande’, ‘Corrente’, ‘Sarabande; ‘Gigue’; uit Partita nr. 2 in d BWV. 1004; Suites voor solocello nr. 1 in G BWV 1007, 2 in d BWV. 1008 en 3 in C BWV. 1009 (bew.). Bolette Roed. Ondine ODE 1323-2 (2 cd’s, 1u. 44’20”). 2017

 

Voor (blok) fluitisten moet het jaloersmakend zijn dat Bach voor een paar uur solowerken voor viool en cello schreef en alleen de Partita in a BWV 1013 voor fluit.

Geen nood, dacht Frans Brüggen tijden geleden toen hij zich nog voornamelijk met de blokfluit bezighield: dan zorg ik voor bewerkingen. In totaal erden dat er elf en die zijn hier voor het eerst door Bolette Roed als een tweede Deense Michaela Petri opgenomen. Het is een toepassing die practicus Bach zelf ook vaak bezighield.

Om de gegeven toonaarden te kunnen aanhouden in de delen uit de soloviool werken, moest soms van instrument worden gewisseld; voor de solocello stukken geldt dat ze een kleine seconde naar omlaag zijn getransformeerd.

Op het gebied van stijlbesef, uitgekiende techniek, toonvorming, expressie en nuancering heeft Roed alles in huis om van deze opname een genoegen te maken. Heel inspirerend voor andere blokfluiten. Ideetje voor Erik Bosgraaf?