CD Recensies

BATES: (R)EVOLUTION OF STEVEN JOBS, THE

Bates: The (r)evolution of Steve Jobs. Edward Parks (b., Steve Jobs), Kelly Margraf (b., Paul Jobs), Adelaide Boedecker (s., ensemble soliste), Sasha Cooke (ms., Laurence Power Jobs), Wei Wu (bs., Kabul Chino Otogawa), Garrett Sorenson (t., Steve Wozniak) e.a. met het Ensemble van de Santa Fe opera o.l.v. Michael Christie. Pentatone PTC 5186-690 (2 cd’s, 1u., 34’15”). 2017

 

Als enthousiast gebruiker van een Apple computer (maar beslist niet van de I-Phone) trekt natuurlijk een ruim anderhalf uur durende opera in één akte over de spirituele evolutie tijdens het leven van uitvinder-technoloog Steve Jobs (1955), een van de huidige invloedrijkste mannen, die de communicatie wereld hielp veranderen de aandacht.

Juist ook wanneer dat in opera vorm op een libretto van Mark Campbell gebeurt. Het is een vrij intiem verhaal over zijn vader, zijn boeddhistische geloof, zijn opkomst, ervaringen, de mensen uit zijn directe omgeving, zijn falen als leider, zijn ineenstorting, zijn huwelijk met de vrouw die hem de macht van een goede relatie bijbracht en zijn dood in 2011.

Net zoals de gedachten en initiatieven van Jobs heen en weer flitsten, is ook de opera na een proloog uit de garage waar Jobs zijn eerste ideeën ontwikkelde niet een chronologisch verlopend werk, maar worden terugkijkend op vrij fragmentarische manier kernmomenten behandeld om ook de persoonlijkheid en de psyche van de man te belichten.  

Mason Bates (1977) schreef het vrij frenetiek klinkende werk op een libretto van Mark Campbell. Het zal niemand verbazen dat uit het orkest soms ook elektronische klanken van een synthesizer voorkomen.

In de realisatie van dit kersverse werk maken alle deelnemers een competente indruk.