Bach, J.S.: Klavecimbelconcerten nr. 1 in d BWV. 1052, 2 in E BWV. 1053 en 3 in D BWV. 1054. Marcin Swiatkiewicz (kl), Zefira Valova (v), Anna Nowak-Pokrzywinska (v), Dymitr Olszewaki (va) en Tomasz Pokrzwinski (vc). Channel Classics CCS 40418 (55’48”). 2017
Bachs dertien concerten voor een of meer klavecimbels met strijkers zijn producten n uit zijn tijd in Leipzig. Waarschijnlijk schreef hij ze voor uitvoeringen door het Collegium musicus, waarvan hij tussen 1729 en ca. 1744 de leiding had.
De concerten zijn grotendeels bewerkingen van oudere vioolconcerten en werden daar soms door Bachs zonen Wilhelm Friedemann en Carl Philipp Emanuel als solist gespeeld.
Historisch beschouwd zijn deze werken belangrijk voor de verdere ontwikkeling van het klavierconcert. Er bestaan heel wat losse en volledige opnamen van deze werken, meestal goed, maar zelden ideaal. Gek genoeg zijn de integrale opnamen van de pianoversies van bv. Murray Perahia (Sony 509979-89245-2 en 509970-89690-2) een Angela Hewitt (Hyperion CDA 67307/8) vaak aantrekkelijker dan de klavecimbel versies, waarvan die van Koopman (Erato 0630-16167/8-2) en Pinnock (Archiv 463.725-2) nog steeds to de beste horen.
Hoewel nergens als ‘Volume 1’ aangekondigd, zou deze opname van het Poolse ensemble wel eens. Het begin kunnen zijn van ook een volledige uitgave. Het anders scheidt zich in zoverre van de meeste anderen, dat het naar de huidige trend een minimale bezetting in het spel brengt en het strijkorkest reduceert tot een strijkkwartet met voordelen als meer transparantie en duidelijk volgbare melodielijnen. En speelt gelukkig op barokinstrumenten.
Als interpretatie is het geheel behoorlijk goed geslaagd, maar zeker niet uitzonderlijk. Dankij de voortreffelijke geluidkwaliteit kan de uitkomt heel behoorlijk dienen.