Blacher: Ouverture Fürstin Tarakanowa op. 14; ‘Adagio’, ‘Variation, Moderato’ uit Demeter; Ged. Lysistrata (bew.); Poeme für grosses Orchester; Hamlet; Concertante Musik op. 10. Berlijns Omroeporkest o.l.v. Johannes Kalitzke. Capriccio C 5349 (57’21”). 2017
Blacher: Pianoconcerten nr. 1 op. 28 en 2 op. 42; Variaties over een thema van Clementi. Horst Göbel met het Symfonie orkest van de Beierse omroep o.l.v. Rudolf Alberto c.q. de Pomorska Philharmonie o.l.v. Taak Ukigaya. Thorofon CTH 2167 (55’20”). 1978, 1992
Blacher: Strijkkwartetten nr. 1-3; Epitaph - Zum Gedächtnis von Franz Kafka (Strijkkwartet nr.4); Variationen über eine divergierenden c-moll Dreiklang (Strijkkwartet nr. 5). Petersen kwartet. Edition Abseits EDA 006-2 (60’01”). 1993
Blacher: Abstrakte Oper nr. 1 op. 43; Elektronische Impulse l; Pianosonate op. 39 Aprèslude; What about this, Mr. Clementi?. Gerty Herzog (p), Ernst Häfliger (t) en de Opera group van de universiteit Illinois o.l.v. Ludwig Zimer. Wergo WER 60017 (LP). 1963, 1966
Sinds de kennismaking met zijn Paganinivariaties, waarvan o.a. Solti een mooie opname van maakte (Decca 452.853-2), heb ik enigszins een zwak voor Boris Blacher (1903-1975). De componist heeft de belangrijkste stromingen it de twintigste eeuw muziek in zijn werken opgenomen, van jazz tot elektronische muziek en dat vaak intellectuele geparodieerd. Voor de men hem getrouwde pianiste Gerti Herzog schreef hij een aantal solo- en concertante werken.
Zijn eclectische houding heeft Blacher nooit geloochend en zelfs openlijk bevestigd met de bewering: ‘ik componeer nu eens op de ene, dan weer op een andere manier’.
Zijn be langstelling voor de problemen van de met spraak gecombineerde muziek, leidde tot enige werken voor muziektheater, maar ook tot de Abstrakte Oper nr. 1 op tekst van collega Werner Egk.
Zijn Trompetconcert werd ooit populair, maar vreemd genoeg lijkt daar geen opname van te bestaan.