CD Recensies

BARTÓK: VIOOLCONCERT NR. 1, FRANG

Bartók: Vioolconcert nr. 1 Sz. 36, BB. 48a; Enescu: Octet in C op. 7. Vilde Frang met resp. het filharmonisch orkest van de Franse omroep o.l.v. Mikko Franck en Erik Schumann (v). Gabriel le Magadure (v), Rosanne Philippens (v), Lawrence Power (va), Lily Francis (va), Nicolas Altstaedt (vc) en Jan-Erik Gustavson (vc). Warner 2956-62554-2 (58’02”). 2018

 

Wat een goede vondst om dit tweetal op het eerste oog heel ongelijksoortige composities samen te verenigen. Niet alleen hebben ze het geboortejaar van hun componisten, 1881, gemeen, beide stierven ook in ballingschap, Bartök in 1945 in New York, Enescu in 1955 in Parijs. Nagyszentmiklos waar Bartók werd geboren, behoort thans tot Roemenië, net als het Moldavische Liveni-Botosani waar Enescu vandaan komt. 

Verder leidden beide werken, respectievelijk in 1907 en 1900 geschreven,  tot niet zolang geleden een verwaarloosd bestaan. Het concert van Bartók werd in een jonge verliefde fase geschreven voor de Zwitserse violiste Steffi Geyer, die weigerde het te spelen, zodat het pas na haar dood in 1956 werd gepubliceerd.

De dames Kyung Wha Chung (Decca 473.271-2), Isabelle Faust (Harmonia Mundi HMC 90.2146) en Arabella Steinbacher (Pentatone PTC 5186-350) behoorden, naast de heren Kremer en Ehnes, tot degenen die Vilde Frang voor gingen in voorbeeldige opnamen van Bartóks concert, zodat haar bijdrage nuttig en mooi, maar niet bijzonder is.

Dat is haar stimulerende inbreng in het Octet van Enescu, dat uit dezelfde tijd als Schönbergs hartstochtelijke sextet Verklärte Nacht stamt, maar  vervuld is van folklorisme echter wel. Het is alsof de eager beavers van het ad hoc ensemble extra geïnspireerd en gemotiveerd waren om hier iets heel moois van te maken. Van de markant aanwezige Rosanne Philippens was ook niet anders te verwachten. Het herinnert aan een uitvoering van Janine Jansen met Boris Brovtsyn, Julia-Maria Kretz, Julian Rachlin, Jens Peter Maintz, Maarten Jansen e.a. tijdens een van haar kamermuziekfestivals gaf, maar die opname is alleen in het verzamelalbum Decca 480.5816 met 10 cd’s verkrijgbaar.

Het klinkt bij Frang c.s. als een bevlogen conversatie tussen acht geanimeerde vrienden. Geboeid kan men daar gelukzalig naar luisteren.