Bach, J.S.: Klavecimbelconcert nr. 5 in f BWV. 1056R (bew); Cantate nr. 84 Ich bin vergnügt mi meinem Glücke; Concert voor 2 klavecimbels en orkest in C BWV. 1061 (bew.); Cantate nr. 52 Falsche Welt, dir trau dich nicht BWV. 52; Concert voor oboe d’amore in A BWV. 1055. Xenia Löffler (h, d’amore), Anna Prohaska (s), Collegium vocale 1704 en Collegium 1704 o.l.v. Václav Luks. Accent ACC 24347 (67’39”). 2017
Wie bij Bach op zoek is naar oorspronkelijke Hoboconcerten, komt er vrij bekaaid af terwijl hij beschikte over een uitstekende hoboïst in de persoon van Johann Caspar Gleditsch. We zijn derhalve aangewezen op bewerkingen, die gelukkig geen afbreuk doen een het origineel en waarschijnlijk juist meer ademen dan een oorspronkelijke klavecimbelversie. Dat toont Xenia Löffler, hoboïste bij de Akademie für alte Musik in Berlijn overduidelijk op briljante wijze aan. Daarbij heeft ze behalve de warmklinkende, stralende oboe d’amore vorm van BWV. 1055 wat bijzonders in petto met een nieuwe versie van BWV. 1061, nu eens zonder twee ratelende klavecimbels, maar met ook belangrijke solorollen voor viool, viola da gamba en fagot.
Met een hoboïste bij de hand vertolkt de over een aangenaam warm stemgeluid beschikkende sopraan Anna Prohaska twee onbekendere, maar vocale virtuositeit eisende solosonates.