CD Recensies

BIBER: VESPERS, REQUIEM E.A.

Biber: Marienvespers. Sonates nr 8 en 9 uit Fidicium sancto-profanum; Vesperae longiores ac breviores e.a. Kym Amps (s), Christopher Robson (altus), Anton Rosner (t), Albert Hartinger (bs), met de Schola van het St. Benedikt Kollege, het Salzburgs barokensemble en de Bläserkreis Innsbruck o.l.v. Howard Arman. Ars Musici AME 3022-2 (40’48”). 1986

 

Biber: Requiem a 15 in A; Vesperae a 32. Els Bongers (s), Kai Wessel (altus), Marcel Reijans (t) en René Steur (bs) mer het Amsterdams barokorkest en -koor o.l.v. Ton Koopman. Erato 4509-91725-2 (63’06”). 1992

 

Als het om de geestelijke werken van Biber gaat, is de aandacht meestal gericht op de grote Missen en Requiems. Daarom is het goed om ook eens aandacht te wijden aan zijn intiemere Vespers, waarvan in 1693 vier versies ontstonden. Het werk bestaat uit twee delen ‘Dixit Domino’ en ‘Magnificat’ waarvan het eerste echt een bijzonderheid is.

In Salzburg ontstond de eerste opname van het door originaliteit uitblinkende werk. Het was meteen een behoorlijk goede, mooi geschakeerde, waarin bij de solisten vooral Kym Amps en Christopher Robson zich positief onderscheiden. Aangevuld werden de Vesoers met twee  instrumentale sonates uit Fidicium sacro-profanum tam choro uit 1683, maar niettemin draait de cd wel erg kort.

Wat dat betreft heeft Ton Koopman meer te bieden. De Vespers geeft hij een nuttige dosis vitaliteit mee en als aanvulling koos hij niet het Requiem in f, maar dat in de ongebruikelijke toonaard A (dat meer het gevoel van troost dan van rouw geeft) en mogelijk in 1687 werd geschreven voor het overlijden van de aartsbisschop. Het dramatische begin is meteen opmerkelijk.

Het ruimtelijke resultaat van de Vespers a 32 moet in de Salzburgse kathedraal geweldig zijn geweest door de opsplitsing in groepen voor  trompetten en pauken, strijkers, cornetten en trombones, solo en ripieno zangers en b.c. spelers. Dat is in een stereo opname niet ideaal te realiseren. Niettemin kan van een in alle opzichten geslaagd resultaat worden gesproken.

Ter vergelijking zou nog naar de Verspers opname van Konrad Junghänel (Accent ACC 24286) kunnen worden geluisterd.