Buxtehude: Das jüngste Gericht. ‘Wacht! Euch zum Streit gefasset macht’ BuxWV. suppl. 3. Caroline Stam (s), Orlanda Velez Isidoro (s), Johannette Zomer (s), Robin Blaze (altus), Andreas Karasiak (t) en Klaus Mertens (bs) met het Amsterdam Barokorkest en -koor o.l.v. Ton Koopman. Challenge CC 72241 (2 cd’s, 2u. 16’55”). 2005
‘Wacht! Euch zum Streit gefasset macht’ is een duidelijke oproep tot strijd, in dit geval een kreet van het groots, in 45 deeltjes opgezette oratorium Das jüngste Gericht dat Buxtehude in 1681 componeerde.
Hij heft hier een waarschuwende vinger, immers het laatste oordeel wacht ons en de goeden zullen van de slechten worden gescheiden. Dat moet in zijn geboortestad Lübeck hard zijn aangekomen als er in de welvarende Hanzestad (men leze er Thomas Mann op na) geen ruimte meer is voor zichzelf verrijkende kooplieden en handelshuizen, terwijl ook de losbandigen de wacht wordt aangezegd.
Er blijkt slechts verbaasd op te zijn gereageerd, want het rijke leven werd juist van harte omarmd. Niettemin heeft Buxtehudes donderpreek de tand des tijds goed weerstaan.
Het gaat om een van de weinige oratoria van de componist die hebben overleefd. In 1939 werd het opnieuw gepubliceerd.
Ton Koopman nam het in het kader van zijn omvangrijke Buxtehude project op. Hij heeft daarvoor een stel goede solisten en een mooi reagerend orkest ter beschikking, alleen de koorzang is wat onevenwichtig. Vooral Caroline Stam is goed als ‘verdorven ziel’ en de dirigent zorgt voor een levendige ritmiek in de begeleiding.
Serieuze concurrentie ondervindt deze uitgave van Roland Wilson met o.a. Cornelia Samuelis en Monika Mauch (Sony 82876-78265-2).