Bach, J.S.: Vioolconcerten nr. 1 in a BWV. 1041 en 2 in E BWV. 1042; Concert voor 2 violen en orkest in d BWV. 1043; Klavecimbelconcert nr. 5 in g BWV. 1056R (bew. Forkel). Shunske Sato en Zefira Valova met Il pomo d’oro o.l.v. Zefira Valova. Erato 2956-33875 (52’19”). 2018
Is het na een aantal voortreffelijke zo goed mogelijke ’authentieke’ opnamen van Bachs beide vioolconcerten en diens dubbelconcert van o.a. Giuliano Carmignola (Archiv 479.2695), Rachel Podger (Channel Classics CCS SA 30910), Amandine Beyer (Zig-Zag territoires ZZT 070501), Viktoria Mullova (Onyx 4114), Monica Huggett (Erato 2292-45283-2) en Alina Ibragimova (Hyperion CDA 68068) nog mogelijk mer iets even moois tevoorschijn te komen.
Ja, dat is mogelijk en de nieuwe leider van de Nederlandse Bachvereniging toont het met de Bulgaarse Zefira Valova, die de fijne kneepjes van het barokvak in Amsterdam leerde. Er zijn verschillende facetten aan deze uitvoeringen die ze onderscheiden van de gemiddelde andere. Daar is in de eerste plaats de zorg die Sato besteedt aan de frasering, de zorgvuldigheid waarmee hij ook kleinste details omgeeft en de heel eigen manier waarop hij versieringen aanbrengt. Maar waar nodig kan hij ook ruiger uitpakken. De luit uit het in Zwitserland gevestigde Pomo d’oro geeft iets lichts en Vivaldiaans aan de muziek, alsof telkens even de verwarmende Italiaanse zon doorbreekt. De toevoeging van Forkels bewerking van het Klavecimbelconcert nr. 5 vormt een aantrekkelijk extraatje. Die reconstructie gaart uit van de gedachte dat Bachs klavecimbelconcerten omwerkingen zijn van verloren gegane soloconcerten voor viool of hobo.