Browne: Salve regina nr. 1; Stabat mater a 6; Ashwell: Missa Ave Maria. Graindelovoix o.l.v. Björn Schmelzer. Glossa GCD P32115 (79’48”). 2017
Onder de titel The liberation of the Gothic en de ondertitel Florid polyphony by Thomas Ashwell and John Browne singing the Virgin ‘à l’anglaise’ brengt het in oude muziek gespecialiseerde koor oude Engelse kerkelijke muziek van John Browne (ca. 1480 - 1505) en Thomas Ashwell (ca. 1478 - ca. 1527) bij elkaar.
Van muziek uit het Eton Koorboek bestaat een fijne opname van de Tallis Scholars onder Peter Phillips (Gimell CDGIM 036) met daarin naast het op Glossa opgenomen werken ook Stabat luxta, O regina mundi clara en O Maria salvatoris.
In zijn tijd werd Browne beschouwde als een groot componist, maar slechts tien van zijn composities overleefden intact.
Schmelzer plaatst deze de twee motetten in een enigszins mystieke sfeer, kiest ook langzamer tempi, buigt en strekt de noten en richt zijn focus op een helder stemmenweefsel om de textuur niet te laten dichtslibben. Browne krijgt hier een exotisch tintje.
Van Ashwell is weinig bekend, er is wel gesuggereerd dat hij een leraar van Taverner was. Schmelzer beschouwt het werk als een soort late gregoriaanse uiting maar dan wel met etherische vrouwenstemmen en lijkt meer dan achtstemmig.
Wat aan het project het beste bevalt, is de kleurige zang die een bijzondere sfeer schept. Voorlopig lijkt dit het juiste ‘laatste woord’ op dit gebied te zijn. In de bijgevoegde toelichting onderbouwt Schmelzer zijn bijzondere opvattingen die hij klinkend waarmaakt.