Beethoven: Pianoconcert nr. 4 in G op. 58 (bew.); Pianokwintet in Es op. 16 (bew,). Stéphanos Thomopoulos (p), François Galichet (v), Julie Gehan Rodriguez (v), Sylvain Séailles (va), Emmanuel François (va) en Thomas Ravez (vc), La chant de Linos CL 17133 (58’52”). 2018
Van Mozart is bekend dat hij toestond of mogelijk zelfs aanmoedigde wanneer een paar van zijn vroege pianoconcerten die daarvoor ten gevolge van een geringe bezetting de mogelijkheid boden door een strijkkwartet liet begeleiden.
Of Beethoven in zijn Pianoconcert nr. 4 de fluit, de elk 2 hobo’s, klarinetten, fagotten, hoorns en trompetten en de pauken wilde missen, is niet bekend, maar lijkt vrij uitgesloten. Maar het is mogelijk dat eerder door de wens of de noodzaak om een minimale bezetting te gebruiken vertolkingen als deze voorkwamen. Op cd lijkt het de eerste.
In het Kwintet op. 16 voor blazers en piano de hobo, klarinet, fagot en hoorn vervangen te horen door een strijkkwartet, zoals in dit geval door mensen van het Franse Quatuor Varèse, is als nog ingrijpender gedaantewisseling ook een schok.
Toch is het resultaat op zijn minst heel interessant en dankzij best zeer competente uitvoeringen ook best de moeite waard en misschien een bron tot nadenken. Typisch zo’n geval van een alternatief naast goede standaard uitvoeringen van bijvoorbeeld Pires (Onyx 4125) in het Pianoconcert en van Perahia c.s. (Sony SK 42099) wat het oorspronkelijke kwintet aangaat.