CD Recensies

BOIELDIEU: OUVERTURES; PIANOCONCERT

Boieldieu: Ouvertures Le calif de Bagdad, Emma ou la prisonière; La dame blanche; Jean de Paris; Les voitures versées; Ma tante Aurore; Pianoconcert in F. Nataša Veljkovíć met het Orkest van de Italiaans Zwitserse omroep o.l.v. Howard  Griffiths. CPO 555.244-2 (69’18”). 2015

De in Rouaan geboren Franse componist François Adrien Boieldieu (1775 - 1834) had met twee van zijn opera’s succes in zijn geboortestad en waagde zich toen naar Parijs, waar hij onder andere met Cherubini in contact kwam. Zijn eerste grote succes oogstte hij daar in 1800 met Le calife de Bagdad.

In 1803 reisde hij naar St. Petersburg waar hij als dirigent was benoemd aan de keizerlijke opera. Maar in 1811 keerde hij terug naar Parijs, waar hij met zijn opera’s Jean de Paris (1813) en La dame blanche (1825) opnieuw veel bijval oogstte. In 1817 volgde hij Méhul op als leraar aan het conservatorium.

In totaal componeerde hij tussen 1793 en 1831 wel achtendertig opera’s, de meeste daarvan in de opéra comique sfeer: op een paar na alle op wat ouvertures na vergeten. Van zes daarvan geeft Howard Giiffiths nu vertolkingen waarin mooi de melodische inventiviteit en de zangerige kanten de aandacht krijgen. Geen wonder dat Boieldieu onder tijdgenoten de naam had van een ‘Franse Mozart’.

In 1800 schreef hij een harpconcert op. 82 dat het recentst in 2016 is opgenomen door Anaïs Gaudemard met het Operaorkest Rouaan (Claves 50-1613). Van het tweedelige Pianoconcert uit 1792 bestond alleen een achterhaalde opname van Martin Galling (Vox CDX 5110). Bij Nataša Veljkovíć is het letterlijk en figuurlijk in de beste handen.