Bach, C.P.E.: Die letzten Leiden des Erlösers, Du Göttlicher Wq. 233. Barbara Schlick (s), Greta de Reyghere (s), Caterine Patriasz (a), Christoph Prégardien (t), Max van Egmond (bs) met het Collegium vocale Gent en La petite bande o.l.v. Sigiswald Kuijken. Duitse Harmonia Mundi GD 77042, 7477538 (2 cd’s, 1u., 59’46”). 1986
Bach, C.P.E.: Die letzten Leiden des Erlösers, Du Göttlicher Wq. 233. Christina Landshamer, Christiane Oelze, Anke Vondung, Maximilian Schmitt en Roman Trekel met het RIAS kamerkoor en het C.P.E. Bach kamerorkest o.l.v. Hartmut Haenchen. Berlin Classics BC 300.575 (1u., 33’50”). 2014
Binnen de grote familie Bach was het niet alleen Johann Sebastian die prachtige en meeslepende muziek voor Pasen schreef, al leverde hij wel de bekendste bijdragen.
Min of meer verscholen in de muziekgeschiedenis is daar echter bijvoorbeeld ook de passiecantate Die letzten Leiden des Erlösers, Du Göttlicher op tekst van Anna Luise Karsch uit 1770 van de hardwerkende Carl Philipp Emanuel van wie wordt gezegd dat hij de brille van zijn vader het dichtst benaderde van alle zonen.
Een tijdlang was hij hofmusicus van Frederik de Grote in Potsdam, maar pas als kapelmeester in Hamburg vond hij zijn draai. Daar ontstond ook deze uitgebreide cantate.
Twee cd opnamen staan van dit werk ter beschikking (van Haenchen is er ook nog een dvd met een andere bezetting, Euro Arts 206.080-8). Het werk heeft het belangrijkste aandeel voor het koor, hoewel het de solisten zeker niet aan mooie aria’s ontbreekt.
De opname van Haenchen heeft als bijzonderheid dat het de laatste is van zijn Berlijnse C.P.E. Bach kamerorkest dat intussen is ontbonden. De dirigent die verder beschikt over solisten van wereldfaam en een ideaal koor zorgt overduidelijk voor de beste versie van dit werk.