CD Recensies

BRAHMS: KOORLIEDEREN, LEENAARS

Brahms: Schicksalslied op. 54; Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen op. 74/1; Nänie op. 82; Gesänge op. 42 nr. 1-3; Es tönt ein voller Harfenklang; Laß dich durch nichts dauren mit Trauren op. 30 (bew.). Elsie Bedleem (hrp) en Antonio Adriani (hrn) met het Berlijns omroepkoor en Duits symfonie orkest Berlijn o.l.v. Gijs Leenaars. Sony 190759-4072-2 (53’53”). 2018

Hoe bekend Brahms ook moge zijn, er is een segment van zijn werk - de koormuziek - dat ook onder zijn liefhebbers vrijwel onbekend is. Uitzonderingen zijn het Deutsches Requiem en de Altrapsodie. Dat is jammer, want de componist was ook een uitstekend koorleider in Hamburg, Detmold en Wenen en droeg een aantal heel geïnspireerde werken bij aan dit medium.

Soms hoort men het Schicksalslied over het noodlot op tekst uit de brievenroman Hyperion van Hölderlin uit 1871 nog wel eens en ook Nänie komt een enkele keer langs. Dat werk in 1881 geschreven als aandenken aan de gestorven schilder Anselm Feuerbach.

Het motet Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen draait om de vraag waarom de lieve God het leed toestaat.

Aan het lied voor vrouwenkoor Es tönt ein voller Harfenklang dat Brahms al al deel ban de cyclus Vier Gesänge in 1860 voor het door hem opgerichte Hamburgse vrouwenkoor schreef, komen ook een harp en een hoorn te pas. En tot slot is daar het ‘Geistliches Lied’ Laß dich durch nichts dauren mit Trauren waarmeen een vierstemmig gemend koor en strijkorkest waarmee troost in het geloof wordt gezocht in het aanschijn van lijden en de dood.

Gijs Leenaars (1978) is bekend van het Bachkoor Holland en de Capella Frisiae en sinds het seizoen 2015/6 bij het Berlijns omroepkoor. Hij leidt een stel ontroerende en pakkende vertolkingen vol licht en drama en laat ons zijdelings beseffen hoe jammer het is dat Brahms geen opera componeerde.