CD Recensies

BEETHOVEN: CANTATES DER GLORREICHE MOMENT; AUF DIE ERHEBUNG LEOPOLD II

Beethoven: Cantates Der glorreiche Augenblick op. 136 en Auf die Erhebung Leopold II. Deborah Voigt (s), Elisabeth Futral (s), Gregory Cross (t), Jan Opalach b), Krista Bennion Feeney (v), met het Collegiate koor, het Vagabond kinderensemble en het Orchestra of St.Luke’s o.l.v. Robert Bass. Koch 3-7377-2 (35’17”). 1994

Beethoven schreef zijn cantate Der glorreiche Augenblick in 1814 voor het ‘glorieuze moment’ van het begin van het Weens congres dat bijeenkwam om een nieuwe kaart van Europa te schetsen na de Napoleontische oorlogen. De tekst van Alois Weissenbach is nogal verward en banaal en de onderliggende visie dat Oostenrijk zijn ‘keizerlijke mantel’ zal uitrekken om de Europese vrijheid te beschermen, is vrij suspect. Maar de partituur is bepaald niet mis en werpt zijn schaduwen vooruit op Fidelio, de Symfonie nr. 9 en de Missa solemnis

Het werk bevat zes delen ‘Europa steht’, ‘O seht sie nah’, ‘O Himmel’, ‘Das Auge schaut’, ‘Der den Bund’ en ‘In meinen Mauern’

Het hoge opusnummer kan verbazen, maar dat is toe te schrijven aan het feit dat het werk pas in 1837, tien jaar na Beethovens dood, werd gepubliceerd.

Dit is trouwens de enige opname van deze cantate.

Van de cantates Auf den Tod Kaiser Josephs II  en Auf die Erhebung Leopold II werd eerder een opname met Nadine Denize besproken (Accord 202472) besproken. Daarvan bestaat een identiek gekoppelde versie met Janice Watson en Matthew Best als dirigent (Hyperion CDA 66880).

Robert Bass en zijn team zorgen voor vitale en doorleefde vertolkingen waaraan een goed solistenteam en twee eveneens mooi voor hun taak berekende koren meewerken.