Bomtempo: Pianosonates nr. 1 in F op. 1, 2 u=in C op. 5, 3 in Es op. 9/1, 4 in C op. 9/2, 5 in C op. 13, 6 in As op. 15/1, 7 in g op.15/2, 8 in G op. 18/1, 9 in f op. 18/2, 10 in Es op. 18/3 en 11 in Es op. 20. Luisa Tender. Grand Piano GP 801/2 (2 cd’s, 2u. 48’10”). 2018
De in Lissabon geboren componist João Domingos Bomtempo (1775 - 1842) had een Italiaanse vader en maakte in Parijs en Londen als vrij exacte t tijdgenoot van Beethoven carrière als componist, pianist en docent.
Het is echter niet Beethoven, maar eerder zijn het Haydn en Mozart die we terug horen in zijn elf Pianosonates.
Werken die helder, duidelijk en best inventief zijn. Ze bevatte namelijk ook persoonlijke kenmerken, bijvoorbeeld in het originele passagewerk en de dramatische momenten met les mains croisés. Maar de Sonates hebben vooral een lyrische inslag en vergen een veelzijdige virtuoos om ze geheel recht te doen. Onbetwist hoogtepunt is de monumentale laatste sonate op. 20.
De in Porto geboren pianiste Luisa Tender, die ook in de V.S., Frankrijk en Engeland studeerde weet heel goed hoe deze muziek moet worden uitgevoerd en zorgt voor goed doortimmerde interpretaties.
Voor wie de belangstelling voor deze componist is gewekt, zijn er de Symfonieën nr. 1 en 2 door het Algarve orkest o.l.v. Álvaro Cassuto (Naxos 8.557163).