BEETHOVEN: PIANOCONCERTEN NR. 1-5; TRIPELCONCERT, KODAMA
CD Recensies - B

Beethoven: Tripelconcert in C op. 56; Pianoconcerten nr. 1-5; Tripelconcert in C op. 56. Mari Kodama (p), Kolja Blacher (v) en Johannes Moser (vc) met het Duits symfonie orkest o.l.v. Kent Nagano. Berlin Classics BC 300597 (3 cd’s, 3u., 41’05”). 2006-2013

Het moet een bijzondere gelegenheid zijn wanneer je als echtpaar samen de vijf Pianoconcerten van Beethoven in een tijdsbestek van een jaar of zes successievelijk kunt opnemen en daaraan dan ook nog het Tripelconcert toevoegt, Andere opnamen van dit zestal werken zijn er vermoedelijk nauwelijks. Dat de uitvoeringen zoals dat hoort wanneer echtelieden samenwerken, heeft dat in bepaalde opzichten, zoals het harmonieus aanvoelen van elkaars opvattingen, zeker voordelen. En inderdaad, aan een ideale samenwerking ontbreekt het niet.

Verder ontstonden heel integere, grondige, behoorlijk nauwkeurige en bij vlagen poëtische verklankingen, maar het wachten was ook steeds op wat diepgang en die ontbreekt net te veel. Daarvoor moeten we wat de vijf Pianoconcerten betreft naar bijvoorbeeld Aimard en Harnoncourt (Teldec 0927-47334-2), Perahia en Haitink (Sony 44575) en eventueel Pollini en Abbado (DG 477.7244). Van het Tripelconcert bevalt de recente, eerder besproken opname uit 2018 van David Kadouch, Alexandra Counova en Natalie Clein met dirigent Laurence Equilbey (Erato 019029550573-8) bijzonder goed.

Maar wie niet superkritisch is, kan best tevreden zijn met Kodama/Nagano & Co in dit zestal werken.