CD Recensies

BACH, J.S.: VIOOLCONCERTEN NR. 1, 2, VIOOL/HOBOCONCERT, DUBBELCONCERT E.A.

Bach, J.S.: Vioolconcert in f BWV. 1952R (bew.); Sinfonia’s uit Cantate nr. 174 ‘Ich liebe den Höchsten von ganzem Herze BWV 174 en 21 ‘Ich hatte viel Bekümmernis’ BWV. 21; Sonate uit Cantate 182 Himmelskönig, sei willkommen’ BWV. 182; Vioolconcerten in a BWV. 1041 en E BWV. 1042; Orgelsonate nr. 5 in C BWV. 529 (bew.); Orkestsuite nr. 2 in b BWV. 1067 (bew.); Concert voor viool, hobo en orkest in d BWV. 1060R; Sinfonia BWV. 1045; Concert voor 2 violen en orkest in d BWV. 1043. Isabelle Faust (v), Xenia Löffler (h), Bernhard Forck (v), Jan Freihet (vc), Raphael Alpermann (kl) met de Akademie für alte Musik, Berlijn o.l.v. Bernhard Forck. Harmonia Mundi HMM 90.2335/6 (2 cd’s, 2u., 23’48”). 2017/8

Dit dubbelalbum is de derde uitgave die Isabelle aan de werken met viool van Bach wijdt. Eerst verschenen de zes Solovioolsonates en Partita’s in 2010 (Harmonia Mundi HMC 90.2059, HMC 90.2124) en daarna de 6 Vioolsonates met Kristian Bezuidenhout (Harmonia Mundi HMM 90.2256/7) in 2018.

Nu komen beide Vioolconcerten, het Dubbelconcert en het Viool/hoboconcert aan de beurt en omdat deze niet alle op 1 cd pasten, moest gezocht worden naar aanvullingen. Belangrijk is vooral de bewerking van de driedelige Orgelsonate, waaraan dit keer 2 violen, cello en klavecimbel te pas komen. In de inleidende Cantatedelen en de Orkestsuite nr. 2 met de bekende fluitsolo in de ‘Badinerie’ die hier een toon lager met viool wordt uitgevoerd. 

Natuurlijk is Isabelle Faust met haar pure, ingetogen voordracht op de allerminst ingeslapen Stradivarius ’Sleeping beauty’ de ster op dit tweetal cd’s. Haar milde toon past precies voor deze werken en ze zet die in voor stijlvol intelligente vertolkingen die steeds hun hoogtepunt bereiken in de langzame delen. Maar ze weet met haar partners ook goed hoe ze de gespeelde werken met energie moet vullen om de boodschappen van de componist in hun geheel scrupuleus en loyaal over te dragen.

Volkomen gelijkgestemde zielen vindt ze in hoboïste Xenia Löffler die eerder o.a. het bewerkte Oboe d’amore concert in A BWV. 1055R  (Accent ACC 24347) en Hoboconcerten en sonates van Händel (Accent ACC 24295) opnam en in violist/dirigent Bernhard Forck.