CD Recensies

BRUCKNER: PIANOWERKEN

Bruckner: Pianowerken. Lancer Quadrilles nr. 1-4 WAB 120; Steiermärker WAB 122; Pianostuk in Es WAB. 119; Sonatensatz in g WAB 243; Tema e variazioni in G; Andantes in d en Es WAB. 211; Marcia in d WAB. 213; Due studi; Quattro fantasie WAB. 118; Mazurka in a WAB. 218; Stille Betrachting an einem Herbstabend; Fantasie in G WAB. 123; Erinnerung WAB. 117; Walsen in C en Es WAB. 224; Polka in C; Menuetten in G en C WAB. 219/220; Esercizio in C; Duo in a WAB. 213; Tema in F; Periodi musicali nr. 1 en 2; Mars in C WAB. 217. Francesco Pasqualotto. Brilliant Classics 95610 (63’25”). 2018

Als componist van een stuk of vijftig pianowerken zal Anton Bruckner de meeste muziekliefhebbers op de ware aficionados na onbekend zijn. Deze pianowerken - de meeste gewoon tweehandig, een paar vierhandig -  ontstonden meest aan het begin van zijn carrière tussen 1850 en 1862, met laatste nog eentje in 1868. Niet alleen studiemateriaal, maar ook stukken die vooruitlopen oplatere composities.

Er bevinden zich zelfs een paar dansen onder. Die vertonen een lichte overeenkomst met de trio’s uit de Scherzi der symfonieën met hun haast Schubertiaanse wendingen. Een nadere kennismaking verloopt zeker niet onaangenaam.

Maar misschien is het nuttig om eerst even te kwantificeren waar het precies om gaat, zoals dat is samengevat in de Gesamtausgabe XII/2:

14 Schetsen uit Kitzlers Studienbüchlein

Erinnerung WAB 117

Fantasie WAB 118Lancer Quadrilles nr. 1-4 WAB 120

Steiermärker WAB. 122

Klavierstück in Es WAB. 119

Stille Betrachtung an einem Herbstabend WAB 123

Andantes nr. 1 en 2 WAB. 211

Chromatische etude WAB. 212

Duo WAB 213

Etude in G WAB. 214

Fantasieën nr. 1-4 WAB 215

Pianostukken nr. 1-5 WAB 216

Marsen nr. 1-3 WAB. 217

Mazurka WAB 218

Menuet WAB 219

Menuet en trio WAB 220

Polka’s nr. 1-4 WAB. 221

Rondo’s nr. 1-7 WAB 222 

Variaties over een thema nr. 1-5 WAB. 223

Walzer nr. 1 en 2 WAB. 224

Galop WAB 239

Sonate ontwerpen nr. 1-5 WAB.242

Sonatensatz WAB 243

Naamloze etude

Muzikale periodes nr. 1 en 2

Thema 

Grootse, interessante ontdekkingen vallen hier niet te doen, dus stel de verwachtingen niet te hoog, maar ze vertonen de wortels van wortels van Bruckners muzikale ontwikkeling.

Uit die opsomming blijkt wel dat Pasqualotto lang niet zo volledig is als trots wordt beweerd en ook de hammerklavierspelers Wolfgang Brunner en MichaelmSchopper (CPO 999.256-2), maar ook de fortepianiste Ana Marija Markovina (Hännsler HC 17054) zijn niet alleen vollediger, ze zijn ook authentieker dan de Italiaan die het Bruckner idioom minder in zijn genen heeft. Zelf hield ik het op Markovina.