CD Recensies

BERKELEY, L., EN M.: DIVERSE WERKEN

Berkeley, L.: Pianoconcert in Bes op. 29; Poems of St. Teresa de Avila op. 27 nr. 1-4;  Berkeley, M.: Gethsemane fragment; Tristessa. Resp. Howard Shelley (p), Catherine Wyn-Rogers (a) en Celia Craig (h) en Steven Burnard (va) met het BBC Nationaal orkest Wales o.l.v. Richard Hickox. Chandos CHAN 10265 (71’14”). 2004

Vader en zoon Lennox Berkeley (1903 - 1989) en Michael Berkeley (1948) handig verenigd op één cd. Berkeley sr. studeerde bij Nadia Boulanger dus verbaast het niet dat er Franse invloeden (Ravel, Poulenc) in zijn werk schuilen. Opvallend zijn de mooie dialogen tussen piano en orkest. Het werk begint vrij stormachtig, in het tweede deel wordt een rustige dialoog gevoerd tussen de solist en de strijkers uit het orkest. Het derde deel is heel speels.

Bij de vier voor Kathleen Ferrier geschreven Poems of St. Teresa de Avila op. 27 gaat het om religieus geïnspireerde liederen voor alt en strijkorkest uit 1949 en betreft het een bezonnen late compositie. Hierin toont Catherine Wyn-Rogers zich een waardig opvolgster van Ferrier; ze zingt zeer tekstbewust en met goed beheerste toonkleuren.

De in 1948 geboren Michael Berkeley studeerde bij zijn vader en bij Richard Rodney Bennett aan de Royal Academy. In 1990 ontstond zijn Gethsemane fragment voor strijkorkest, in 2002 zijn Tristesse voor althobo, altviool en kamerorkest dat zijn naam ontleent aan een figuur uit een novelle van Angela Carter; het werk lijkt een terugblik op de melancholieke Dowland waaraan het timbre van de althobo en de altviool veel bijdragen.

Uitgevoerd door de musici voor wie het was bedoeld krijgen ook deze werken een heel mooi en overtuigend karakter.