CD Recensies

BARTÓK: VIOOLCONCERT NR. 2; 2 RAPSODIEËN, SKRIDE

Bartók: Vioolconcert nr. 2 Sz. 112, BB. 117; Rapsodieën voor viool en orkest nr. 1 Sz. 87, BB. 94b en 2 Sz. 90, BB. 96b. Baiba Skride met het WDR Omroeporkest Keulen o.l.v. Eivind Aadland. Orfeo C 950.191 (57’43”). 2017

Na onder meer opnamen te hebben gemaakt van Vioolconcerten van Szymanowski (Orfeo C 873.141A), Brahms (Orfeo C 829-112A), Schumann (Orfeo C 854-131A), Mozart en Michael Haydn (Sony SK 92939) richt de Letse Baiba Skride die in 2001 in Brussel het Koningin Elisabeth concours won zich nu op Bartók.

Ze speelt het Vioolconcert nr. 2 met een lyrische opvatting alsof ze het zingt en onder het oppervlak vele stemmingen van hartstochtelijk via bruut tot melancholiek ontdekt de vervolgens goed naar voren brengt. Zo zorgt ze voor een gave weergave.

In de beide Rapsodieën krijgen de Hongaarse trekken alle zorg. Ze wordt meer dan degelijk begeleid door het Keulse orkest dat hier onder leiding staat van de Noorse dirigent Eivind Aadland.

Niets aan de hand voor een warme aanbeveling. Maar wie al langer Bartók cd’s verzamelt, zal reeds van deze werken zijn voorzien en wie haar onlangs aan begon kon al beschikken over de ’kunstzusterlijke’ opnamen van het Vioolconcert van Patricia Kopatchinskaya (Naïve V 5285), Isabelle Faust (Harmonia Mundi HMC 90. 90.2146), Arabella Steinbacher (Pentatone PTC 5186-350) en aan de mannenkant van Christian Tetzlaff (Ondine ODE 1317-2) en daarvan bevallen me Faust, Steingruber en Tetzlaff net een fractie beter.