Bach, J.S.: Sequentia III: Een bedachtzame suite met bewerkingen van ‘Prelude’ uit Klavecimbelsuite in f BWV. 823; ‘Air’ uit Orkestsuite nr. 3 in D BWV. 1068; ’Liebster Jesu, wir sind hier’ Koraalbewerking BWV. 731; ‘Nun komm, der Heiden Neiland’ Koraalbewerking BWV. 659; ‘Ricerar a 3’ uit Das musikalische Opfer BWV. 1079; Prelude en fuga nr. 1 in C BWV. 847 uit Das wohltemperierte Klavier I BWV. 846; Toccata in e BWV. 914. Sonia Rubinsky (p). Naxos 9.70280 (36’39”). 2019
De in Brazilië uit een Poolse moeder en een Litouwse vader geboren pianiste verraste eerder met een opname van de complete pianowerken van Villa-Lobos op 8 separate Naxos cd’s. Maar hier reikt haar ambitie verder.
Ze stelde uit het enorm grote Bachrepertoire een Suite samen die voor een groot deel bestaat uit bewerkingen van niet-klavecimbelwerken en maakte daarvan danssuites. Als eerste verscheen Magna Sequentia I (Naxos 8.574025) gevold door II (Naxos 8.574027) en nu is nr. III aan de beurt.
De vraag is: is zo’n concept zinvol en effectief? Voor de Bachliefhebber zal het een hutspot met enige verrassingen zijn, maar niet de ‘unieke ervaring’ en eerder een soort ‘the best off’, al klopt de gedachte van opeenvolgende toonsoorten aardig. Maar in hun vaak oorspronkelijke vorm bevallen de werken toch beter.
Bach op een vleugel is op zichzelf zeker niet verkeerd, maar veel vertolkingen klinken gehaast en in ritmisch opzicht onzeker. Overtuigend is het resultaat niet en de wel erg korte speelduur van deze cd bepaalt het helaas slechte lot daarvan.