BACH, J.S.: CANTATES NR. 83, 115 EN 147, LUTZ

Bach, J.S.: Cantates nr. 147 Herz und Mund und Tat und Leben BWV. 147, 83 Erfreute Zeit im neuen Bunde BWV. 83 en 115 Mache dich, mein geist, bereit BWV. 115. Hana Blažiková (s), Margot Oitzinger (a), Jakob Pilgram (t), Wolf Matthias Friedrich (bs) c.q. Alex Potter (altus), Julius Pfeifer (t) Markus Flaig (bs) c.q. Juiia Doyle (s), Elvira Bill (a), Julius Pfeifer (t) en Sebastian Nock (bs) met het ensemble van de Bach-Stiftung o.l.v. Rudolf Lutz. J.S. Bach-Stiftung Suisa B 671 (68’36”). 2019

Voor veel muziekliefhebbers in het algemeen en Bachbewonderaars in het bijzonder bewegen de activiteiten van de Bach-Stiftung uit het Zwitserse St. Gallen zich wat onder de radar, maar zorgt gestaag sinds jaren voor bijzondere producties in het steven om alle vocale werken van Bach vast te leggen. Dat gebeurt in ongeveer jaarlijkse afleveringen en de cantates vormen daarbij de hoofdschotel. Meer info is te vinden op de website van de stichting (alleen in het Duits).

Intussen zijn we toe aan aflevering nr. 29 en het gevestigde goede beeld van de serie wordt opnieuw bevestigd. De verschillende solisten, het klein gehouden koor met zo’n 12 zangers en het op ‘oude’ instrumenten spelende twintigtal instrumentalisten leveren opnieuw een gave, stijlvolle prestatie in het intieme medium-size kerkje in Trogen in kanton Appenzell.

De onopgesmukte, directe aanpak van de musici spreekt aan, het ensemble is hecht; de zangers opereren in alle eenvoud; bij hen vielen ditmaal altus Alex Potte en tenor Julius Pfeifer positief op. Ook voor de grondige documentatie verdient het album een pluim. De cd klinkt goed en er schijnt ook een dvd van te bestaan met de verfilmde uitvoeringen.