Bach, J.S.: Vioolconcert nr. 1 in a BWV. 1041; Klavecimbelconcert nr. 2 in E BWV. 1053 (bew. Debretzeni); Vioolconcert nr. 2 in E BWV. 1042; Klavecimbelconcert nr. 1 in d BWV. 1052 (bew. Wilfried Fischer). Kati Debretzeni met de English baroque soloists o.l.v. John Eliot Gardiner. SDG 732 (70’18”). 2019
Eigenlijk is het vreemd dat John Eliot Gardiner die zoveel werken van Bach opnam zich nu pas om de vioolconcerten bekommert. Daarvoor heeft hij de beschikking over de in Transsilvanië geboren barokvioliste Kati Debretzeni die na in Tel Aviv, Den Haag en Londen barokviool te hebben gestudeerd concertmeester van zijn orkest werd. Haagse studenten van de richting Oude Muziek zullen haar als docente herkennen.
Ze werkte eerder mee aan een opname van de Brandenburgse concerten met Trevor Pinnocks European Brandenburg ensemble (Avie AV 2119) en met het Orchestra of the age of musical enlightenment aan een programma met vioolconcerten van Vivaldi (Signum SIGCD 377).
Daarmee wordt de hegemonie van haar barokcollega’s Monica Huggett (Erato 2292-45283-2), Rachel Podger (Channel Classics CCS SA 30910), Amandine Beyer (Zig-Zag territoires ZZT 070501) en Giulino Carmignola (Archiv 479.2695) doorbroken.
Het programma onderscheidt zich van de gangbare door in plaats van het Dubbelconcert twee bewerkte Klavecimbelconcerten te kiezen, waaronder een van haarzelf met een zwierige cadens.
Het fijne is dat Debretzeni in de snelle delen een energieke, nogal uitbundige aanpak toont en in de langzame een zangerige, tamelijk vrije. Ze maakt daarmee een sterke indruk en voegt zich bij het selecte groepje voorkeursopnamen.