CD Recensies

BEETHOVEN: ORKESTLIEDEREN

Beethoven: Orkestliederen. Erste Liebe, Himmelslust WoO 92; No, non turbarti WoO. 92a; Ah! perfido op. 65; Aria’s voor Umlaufs Singspiel Die schöne Schusterin WoO. 91, ‘O welch ein Leben, ein ganzes Meer von Lust’; ‘Soll ein Schuh nicht drücken’; Prüfung des Küssens WoO. 89 Meine weise Mutter spricht; Mit Mädeln sich vertragen WoO. 90; Ne’ giorni tuoi felici WoO. 93, H. 120; Tremate, empi, tremate op. 116. Reetta Haavisto (s), Dan Karlström (t), Kevin Greenlaw (b) met het Turku filharmonisch orkest o.l.v. Leif Segerstam. Naxos 8.573882 (72’38”). 2017

Je moet er als fanatiek Beethovenliefhebber wat moeite voor doen om ze te horen te krijgen, maar onder de radar bevinden zich heel wat composities van hem die men nooit te horen krijgt. De enige uitzondering op deze cd is de concertaria Ah! Perfido het enige bekende werk dat ook een opusnummer heeft.  

De rest van de negen bijdragen is opgediept uit de reeks werken met een Werk ohne Opusnummer afdeling en betreft muziek die Beethoven in de  jaren na zijn aankomst in Wenen in 1782 tussen 1792 en 1803 schreef. De aanleiding waren contacten met de operawereld en contacten met de Italiaanse cultuur in de stad, Beethoven nam daar zelfs lessen Italiaans voor en gebruikte teksten van Metastasio en de Gamerra voor de Italiaanse bijdragen en van Von Halem, Stephanie, Schmidt en Goethe voor de Duitse strofische liederen die deels beste md waren voor Singspiele.   

Het initiatief om deze opname te maken, kwam van dirigent Leif Segerstam die in de jaren 1979/80 in Wenen werkzaam was en op deze muziek stuitte. In Reetta Haavisto, Dan Karlström en Kevin Greenlaw vond hij een stel zangers dat goed raad weet met deze stukken en daar memorabele vertolkingen van geeft. 

 

Een van de weinige anderen die zich om deze deze curiositeiten bekommerde, was sopraan Hanne-Lore Kuhse in het album Unbekannte Meisterwerke van Beethoven met 9 cd’s (Berlin 2692). Naxos vult weer eens goed een leemte.