Boesmans: Fin de nuit. Vioolconcert; Capriccio voor 2 piano’s en orkest; Fin de nuit. George Tudorache (v), David Kadouch en Julien Libeer (p) met het Luiks filharmonisch orkest o.l.v. Gergely Madaras. Cypres CYP 4656 (67’29”). 2019
De Belgische componist Philippe Boesmans (1936) mag niet klagen over de belangstelling die de muziekindustrie voor zijn werk toont. Van hem zijn al opnamen bekend van de opera Pinocchio op (Cypres CYP 4647), van Wintermärchen (DG 469.559-2), van Attitudes en Extases (Ricercar RIC 2040), van kamermuziekwerken (Cypres CYP 4636), van stukken voor slagwerk (Fuga Libera FUG 707), van (Cypres CYP 4632).
Die belangstelling is wel begrijpelijk want de klankmagiër Boesmans is de aandacht waard. Zeker in Luik, waar hij studeerde. Aanvankelijk heeft hij even geflirt met het serialisme, maar gelukkig keerde hij snel terug in de moederschoot van de tonale muziek en schrijft hij goed bevattelijke muziek die gelukkig een heel eigen stempel draagt.
Bij de drie concertante werken op deze cd gaat het om composities die hij in opdracht van het orkest uit Luik schreef. Eentje daarvan, de Ballade voor piano en orkest uit 2019 kreeg op het laatste moment de titel Fin de nuit.
Het kan haast niet anders dan dat hij zeer tevreden en gelukkig is met deze vertolkingen die mogelijk onder zijn supervisie tot stand kwamen.