Bach, J.S.: Wohltemperiertes Klavier I en II BWV 846-893. Alexandra Papastenou. First Hand FHR 65 (4 cd’s, 4u., 23’11”). 2018
Aangename verrassingen zijn altijd welkom. Voor zo’n verrassing zorgt de Griekse pianiste Alexandra Papastenou. Ze studeerde aan het Conservatorium in Athene bij Aliki Vatikioti en zette haar studie voort aan het Tshaikovsky conservatorium in Moskou en de Franz Liszt academie in Boedapest voordat ze due in Indiana aan de universiteit van Indiana afrondde. Dat lijkt niet ideaal voor iemand die zich in Bach specialiseerde. Maar ze had ook nog les van Brendel en drong door tot de finale van het Haskil concours.
Blijkens het bijzonder mooie resultaat moet ze zich grondig en lang in de klavecimbelwerken van Bach hebben verdiept. Om vervolgens niet met het Italiaans concert of een ander kort overzichtelijk werk aan een eerste opname met muziek van Bach te beginnen, maar met de Mount Everest daarvan, getuigt van een zelfverzekerdheid en lef.
Ze schijnt in 1991 al band 1 van het Wohltemperiertes Klavier te hebben opgenomen op het Griekse label Musica Viva.
Dat het tot zo’n prachtig resultaat leidt moet zowel haar als de luisteraar veel genoegen doen. Met vaardige, soepele vingers benadert ze de vlotte preludes en de strenge fuga’s in mooi gematigde tempi en een heldere vormgeving. In de Preludes vloeit de muziek op zeer natuurlijke wijze. Fijn zoals ze het passagewerk van de fuga’s de melodielijnen duidelijk van elkaar scheidt en het geheel ook poëzie meegeeft. De fuga’s krijgen een stevige structuur in hun architectuur.
Met stijgende bewondering volg je jaar bij de gestage beklimming van deze berg en kun je niet anders dan haar indelen in de kring pianofavorieten van dit grootse werk naast András Schiff (ECM 476.4827) en Pierre-Laurent Airmard (DG 479.2784) die tot nu toe alleen Boek ! opnam.