Bach, J.S.: Preludia en fugae in G BWV. 902, e BWV. 855, D BWV. 850, c BWV. 847 en e BWV. 855a; Koraalbewerking ‘Nun freut euch, lieben Christen g’mein’ BWV. 734, ; ‘Adagio’ uit Orgelsonate nr. 4 in e BWV. 528 (bew.); ‘Widerstehe doch der Sünde’ uit Cantate nr. 54 BWV. 54 (bew.); Aria variata in a BWV. 989; Inventionen nr. 12 in A BWV. 783, 15 in b BWV. 786; Sinfonia’s nr. 12 in A BWV. 798 en 15 in b BWV. 786 (bew.); ‘Gavotte’ uit Partita voorsoloviool nr. 3 in E BWV. 1006 (bew.); Klavecimbelconcert nr. 3 in d BWV. 974; Fantasie en fuga in a BWV. 904; Bach (bew. Busoni): ’Nun komm der Heiden Heiland BWV. 659 en ‘Ich ruf zu dir, Herr’ BWV. 639. Vikingur Ólafsson. DG 483.502-2 (77’12”). 2018
Najaar 2019 maakten bezoekers van Tivoli Vredenburg kennis met de IJslandse pianist Vikingur Olafsson (1984) en kregen een oppervirtuoos te zien en te horen, die ook nog heel muzikaal verantwoord speelde. Opgeleid werd hij aan de Juilliard School in New York
Muziekliefhebbers die cd’s verzamelen kregen hem begin 2017 voor het eerst te horen met zijn alom bejubelde opname met Pianowerken van Glass (DG 479.6918), maar enige jaren daarvoor had hij al een opname met werken van zijn landgenoot Daniel Bjarnason gemaakt (Bedroom community HVALUR 7CD) gemaakt.
Opvallend is ook dit dubbelalbum van Bach. Om te beginnen omdat de pianist zich geen purist toont die zich beperkt tot oorspronkelijke klavecimbelwerken, maar die ook allerlei bewerkingen van Busoni, Siloti, Rachmaninov en zichzelf speelt. Een tweede opzienbarende Glenn Gould is hij niet.
Luisterend naar hem, komen op de achtergrond Piotr Anerszewski, Martha Argerich en Maria João Pires langs. Hij verleent werk na werk een eigen allure en zijn enorme virtuoze begaafdheid wordt daarvoor geheel ten dienste gesteld. Zo worden bijvoorbeeld de Preludia en fugae bijna tot symfonische gedichten. Andere hoogtepunten zijn het Concert in d naar Marcello en de Fantasie en fuga BWV. 904 die werden gebruikt - of misbruikt zo men wil - in Amerikaanse erotische film 50 Shades of grey uit 2015. Maar ook de Inventionen verliezen onder zijn handen wat van hun strengheid.
Bach krijgt een heel eigen persoonlijke invulling binnen de vereiste stilistische grenzen en klinkt hier heel spontaan, fris, expressief en bij vlagen uitbundig. De in de Harpa concertzaal in Reykjavik gemaakte opname klinkt helder en briljant.