CD Recensies

BEETHOVEN: MANDOLINESONATINES E.A.

Beethoven: Rondo allegretto in D; Andante en variaties in D WoO. 44b, Mandolinesonatines in c WoO. 43a en C WoO. 44a; Adagio in Es WoO. 43b; Hummel: Mandolinesonate in C op. 37a; Leone: Mandolinesonate in A op. 2/2; Feliziano: Sonate en variaties voor mandoline en piano in C. Anna Torge en Gerald Hambitzer. CPO 555.112-2 (73’42”). 2014

In de tweede helft raakte de tot de luitfamilie behorende, in Italië uitgevonden mandoline erg populair in de huiselijke muziek. Dat riep om repertoire naast het geïmproviseer en de gespeelde volksliedjes. Heel wat componisten Vivaldi, Scarlatti, Hasse en de op deze cd aanwezige componisten voldeden aan die behoefte van vooral de hogere klasse, ook Beethoven die als jongeling al een paar kortere werken in de categorie WoO. nummers vallende stukken schreef. In Wenen schreef hij in 1796 vier composities ‘pour la belle J(osephine), die bestemd waren voor de comtesse Josephine Clary-Aldringen die hij tijdens een bezoek aan Praag bij de grafelijke familie Clam-Gallas had leren kennen en die bekend was om haar ‘bekoorlijke’ mandolinespel.

De feestelijk klinkende Grande Sonate scheef Johann Nepomuk Hummel in 1804, de Sonate van Gabriele Leone is een typisch voorbeeld van de galante stijl en die van de Portugees Porto Feliziano komt uit de nationale bibliotheek in Lissabon.

Het kenmerkende tremolo van de steeds met een plectrum bespeelde 4-snarige historische mandoline uit Napels (1770) van Anna Torge was eerder te horen op de cd Mandolino e violino in Italia met werken van Vivaldi, Arrigoni, Capponi en Hasse (CPO 555-050-2). Hier klinkt deze als melodieinstrument of als een soort melodieversterker samen met een eveneens histoische fortepiano uit 1793. Wat daarbij opvalt, is dat de klank van beide instrumenten sterk op elkaar lijkt.

De Duitse mandoliniste Anna Torge speelt heel melodieus en elegant en Gerald Hambitzer houdt zich terecht wat in op zijn fortepiano om het klankevenwicht niet te verstoren. Ze maakte ook een opname met Mandolineconcerten van Emanuele Barbella, Giovanni Francesco Giuliani en Giovanni Hoffmann (Ars Produktion ARS 39.092).