CD Recensies

BACH, C.P.E.: HOBOCONCERTEN E.A.

Bach, C.P.E.: Hoboconcerten in Es Wq. 165, H. 468, F Wq. 181, H. 656, Bes Wq. 164, H. 466 G Wq. 180, H. 655. Xenia Löffler met de Akademie für alte Musik Berlijn o.l.v. Georg Kallwelt. Harmonia Mundi HMM 90.2601(63’05"). 2019

Bach, C.P.E.: Hoboconcerten in Bes Wq. 164, H. 466 en Es Wq. 165, H. 468 Pastorale in a Wq. deest; Hobosonate in g Wq. 135, H. 549. Anna Starr met Musica poetica o.l.v. Jörn Boysen. Brilliant Classics 94298 (53’23”). 2011 

Wat ter beschikking staat een Hoboconcerten bestaat waarschijnlijk uit bewerkingen van klavecimbelconcerten. Dat gebeurde om de in Potsdam aanwezige prominente virtuoos Johann Christian Fischer van nieuw materiaal te voorzien en verklaart tevens de behoorlijk lastige solopartijen.

Hun hoogtepunt bereiken deze concerten in de langzame delen die van een grote schoonheid en van melancholie vervuld zijn. In het algemeen was de muziek van deze Bachzoon trouwens nogal origineel.

Xenia Löffler, de eerste hoboïste van de huidige Berlijnse Akademie speelt de concerten op een kopie van een oude hobo en maakt daarop een zacht romige klank met een goed gedoseerd vibrato. Ze speelt met veel spontane flair zowel als teer en verfijnd, maar ook steeds heel zangerig.

In de orkestbegeleiding vallen vooral de ferme dynamische contrasten en de gave afwerking van details op.

Enige jaren eerder had Anna Starr al een gemengd programma met hobowerken van C.P.E. Bach opgenomen. Daarop combineert ze twee Hoboconcerten het de Pastorale in a en de Hobosonate in g. Hoewel het niet  zeker is of die Pastorale van C.P.E. of van zijn broer Wilhelm Friedemann is, gaat het om een mooi vriendelijk werk. De Hobosonate dateert uit het midden der jaren dertig en bevat ook een heel melodieus langzaam deel met een krachtige emotionele lading. Dat wordt gevolgd door een snel deel en het werk eindigt met een virtuoze variatiereeks. Net als Xenia Löffler onderscheidt de Engelse Anna Starr, die in Australië studeerde en zich ook op oude muziek toelegde zich heel positief, juist in en kleinschaliger composities voor haar instrument.