CD Recensies

BARBER: SYMFONIEËN NR. 1, 2; NIGHT FLIGHT; E.A.

Barber: Symfonieën nr. 1 op. 9 en 2 Flight symphony op. 19; Ouverture ‘The school for scandal’ op. 5; Essay nr. 1 op. 12. Schots nationaal orkest o.l.v. Marin Alsop. Naxos 8.559024 (69’47”). 1998

Barber: Symfonie nr. 2 op. 9; Celloconcert op. 22; Medea op. 23. Zara Nelsova (vc) met het New symphony orchestra Londen o.l.v. Samuel Barber. Pearl GEM 0151 (77’47”).  1950

Als kind maakte ik onder de rook van Eindhoven de nachtelijk vlucht van eskaders Engelse Lancaster bommenwerpers die hun last verspreidden in het Ruhrgebied mee, gezocht door zoeklichten en beschoten door Duitse nachtjagers van vliegveld Welschap. Enige Engelse, maar ook Duitse vliegtuigen stortten brandend in het dorp neer en richtten schade aan. Een paar jaar later las ik op de middelbare school De St. Exupéri’s’ roman Vol de nuit uit 1931 over de pionierstijd van het postvervoer door de lucht in Z. Amerika.

Geen wonder dus dat de muziek van Samuel Barber uit zijn Symfonie nr. 2 en het tweede deel daaruit, Night flight een bijzondere betekenis voor me heeft. Serge Koussevitzky maakte er in Boston in 1944 de eerste opname van (As Disc 563). Later, in 1964, trok de componist de symfonie terug.

Samuel Barber (1910 - 1981) maakte zelf in 1950 een opname van zijn Symfonie nr. 2 uit 1943, die in 1947 werd herzien met het Londens New Symphony orkest. Deze maakt deel uit van een omvangrijk project met historische opnamen uit 1935-1960 (West Hill WHRA 6039) met acht cd’s. Het tweede deel daaruit had oorspronkelijk de titel ‘night flight’.

Alsop maakt een ware belevenis van het werk door het krachtig en geïnspireerd voor te stellen in de hoekdelen en veel gevoel te steken in het andante, un poco mosso.

Ook de gedurfde expressie van de Symfonie nr. 1 brengt ze goed aan het licht in al zijn jeugdige grandeur. Het Essay nr. 1 in klinkt eveneens erg pakkend en doelbewust. Dat de ouverture The school for scandal onweerstaanbaar klinkt in haar handen zal hierna niet verbazen.