CD Recensies

BEETHOVEN: MANDOLINEWERKEN E.A., MARTINEAU

Beethoven: Adagio voor mandoline en mandoline in Es WoO. 43b; Mandolinesonatines in c WoO. 43a, C WoO. 44a; Hummel: Mandolinesonate in C op. 37a; Beethoven: Variaties voor mandoline en piano ‘Andante con variazioni’ in D WoO. 44b; ‘Allegretto’ uit Symfonie nr. 7 in A op. 92 (bew.); Apparailly: ‘Lettre à l’immortelle bien-aimé’; Kreisler: Rondino op een thema van Beethoven; Murphy/Fontaine: A fifth of Beethoven (bew.). Julien Martineau (mand), Vanessa Benelli Mosell (p), Yann Dubost (cb) en José Fillatreau (slagw). Naïve V 7083 (58’11”). 2019

Volgens de overlevering ontdekte Beethoven de mandoline tijdens een bezoek aan Praag in 1887 toen daar na een opvoering van Mozarts Don Giovanni, waarin de mandoline in de aria ‘Deh vieni alle finestra’ als begeleidingsinstrument wordt gebruikt en bij de notabelen daar even in zwang in zwang kwam. 

In zijn paar werken voor mandoline en piano haakte hij in op die hype met een paar kwalitatief hoogstaande, behoorlijk virtuoze Sonatines en een Variatiewerk - salonmuziek op hoog niveau - om daarna nooit meer iets voor het tokkelinstrument te schrijven. 

Het Beethovenaandeel is uitgebreid met een bewerking voor mandoline en piano van het ‘Allegretto’ uit de Symfonie nr. 7 door Hans Sitt.

Beethovens tijdgenoot Hummel schreef zijn Mandolinesonate tevens in gebruik als Vioolsonate) in 1810 en om het programma wat vollediger te maken werden er behalve Fritz Kreisler ook Corentin Apparailly en Walter Murphy en Bruno Fontaine  die op bestelling jazzy reageert op Beethovens beroemde brief aan de ‘Unsterbliche Geliebte’ bijgehaald.

De uitvoeringen zijn toevertrouwd aan de Franse mandolinespeler Julien Martineau die al drie eerdere mandoline opnamen voor Naïve maakte en de veelzijdige Italiaanse pianiste Vanessa Benelli Mosell die daarvoor even van haar normale label Decca overstapte. 

Ze blijken beiden warme pleitbezorgers te zijn voor dit veelzijdige repertoire, waarvoor de nogal merkwaardige titel ’Suites’ werd kozen.

Iets ‘authentieker’, maar verder niet echt veel beter is de opname met mandolinewerken van Beethoven door Anna Torge omdat ze zich op fortepiano door Gerard Hambitzer laat begeleiden (CPO 555.112-2).