CD Recensies

BOULANGER, L. EN N.: LIEDEREN

Boulanger L. en N.: Mélodies. Boulanger N.: ‘Prière’; ‘Poème d’amour’; ‘Versailles’; ‘Écoutez la chanson bien douce’; ‘Le couteau’; ‘Heures ternes’; ‘Soir d’hiver’; ‘Elegie’; ‘La mer est plus belle’; Boulanger, L.: ‘Dans l’immense tristesse’; ‘Attente’; ‘Reflets’; ‘Le retour’; ‘Les heures claires’ nr. 1-8. Cyrille Dubois (t), Tristan Raës (p). Aparté AP 224 (65’11”). 2018

Boulanger L. en N.: Clairières. Boulanger, N.: ‘Versailles’, ‘Heures ternes’, ‘Cantique’, ‘La mer est plus belle’, ’Soleils couchants’, ’Soir d’hiver’; Boulanger, L.: ‘Reflets’, ‘Attente’, ‘Clairières dans le ciel’ nr. 1-13. Nicholas Phan (t) en Myra Huang (p). Avie AV 2414 (53’07”). 2019

Rond de wisseling van de negentiende naar de twintigste eeuw groeiden Nadia (1887 - 1979) en Lili (1893 - 1918) Boulanger op in de Parijse cultuurélite. Hun vader was de componist Ernest Boulanger (1815 - 1900) die in 1842 met zijn Cantate Achille de Prix de Rome won, hun moeder de Russische zangeres Raissa Mychetskaya.

Op dit tweetal vrijwel gelijktijdig verschenen cd’s wordt royaal aandacht geschonken aan hun liederen. De Amerikaanse tenor Nicholas Phan en de pianiste Myra Huang leggen vooral de nadruk op Lili, de Franse tenor Cyrille Dubois en zijn begeleider Tristan Raës concentreren zich vooral op Nadia. Overlappingen in de elkaar aardig aanvullende programma’s zijn onvermijdelijk.

Van het tweetal schreef Lili in het meer geavanceerde idioom en in haar cyclus van 13 liederen Clairières dans le ciel wordt dat goed aangetoond via haar harmonische taal en vormgevoel. Enige verwantschap met Debussy en Fauré is duidelijk. Helaas overleed ze op 24-jarige leeftijd. Op grond daarvan staakte Nadia het componeren en wijdde ze zich aan belangrijk onderricht dat internationaal heel wat componisten van zeer verschillende pluimage hielp een vliegende start te maken.

Haar liederen zijn minder geavanceerd en markant dan die van Lili, maaar getuigen wel van aanwezig talent en gevoel voor sfeer. Beide zangers zijn goed in dit liedrepertoire. Daarbij klinkt de hoge tenor Cyrille Dubois die  zijn begeleider Raës ontmoette tijdens het Boulanger concours in 2008 wat droger en directer dan de meer sfeer scheppende Nicholas Phan die net wat kleurrijker en geëngageerder klinkt zoals blijkt uit de elkaar overlappende liederen. 

Maar beide opnamen zijn van belang, want veel andere opnamen van deze liederen zijn er niet en het is dus ook goed dat er nu aandacht aan is besteed.