CD Recensies

BORGSTRØM: VIOOLCONCERT

Borgstrøm: Vioolconcert in G op. 25; Shostakovitch: Vioolconcert nr. 1 in a op. 77. Eldbjørg Hemsing met het Weens symfonie orkest o.l.v. Olari Elts. BIS SACD 2366 (74’12”). 2015

Net als zijn Noorse landgenoot Grieg studeerde Hjalmar Borgstrøm (1864 - 1925) in Duitsland in Leipzig en Berlijn en bij Svendsen. Maar in tegenstelling tot Grieg die na zijn terugkeer bewust ook zijn Noorse wortels trouw bleef, hield Borgstrøm zich aan de Duitse traditie. Zijn Vioolconcert klonk voor het eerst tijdens de viering van het honderdjarig bestaan van de Noorse staat in 1914.

Maar al blijkt het een waardevol, expressief te zijn, het hield geen repertoire ondanks goede ideeën, mooie thema’s en een kernachtige driedelige structuur en bleef buiten het aandachtsveld van violisten totdat Jonas Båtstrand er in 2008 de aandacht op vestigde (Simax PSC 1311). 

Nadat Eldbjørg Hemsing al op 11-jarige leeftijd haar eerste optreden had, koos ze voor haar cd debuut dit concert van Borgstrøm als een soort eerbetoon aan haar elders vrijwel vergeten landgenoot. Zowel het werk, als haar vertolking blijken zeer de moeite waard te zijn. Langzaam maar gestaag wordt het concert opgebouwd tot het allegro con brio dat aan het slot komt en waarin tenslotte het vreugdige hoogtepunt wordt bereikt met een adrenaline impuls.

Ook in het Vioolconcert nr. 1 van Shostakovitch volgt ze deze procedure. Geleidelijk wordt de spanning al in het eerste deel opgebouwd om met de  mooi gespeelde cadens de spanning tot het kookpunt op te voeren met briljant spel.

Van Shostakovitch bestaan heel wat andere prachtopnamen - van Vengerov (Teldec 4509-92256-2, Warner 2564-69452-2), Mordkovitch (Chandos CHAN 8820) en Khatchatrian (Naïve V5025) bijvoorbeeld) - maar terwille van de herontdekte Borgstrøm is deze uitgave zeer de moeite waard.