CD Recensies

BACH, J.S.: SUITES VOOR SOLOCELLO NR. 1-6, WEILERSTEIN, SEBASTIÁN

Bach, J.S.: Suites voor solocello nr. 1-6 BWV. 1007/12. Alisa Weilerstein. Pentatone PTC 5186-751 (2 cd’s, 2u., 36’48”). 2019

Bach, J.S.: Suites voor solocello nr. 1-6 BWV. 1007/12. Maitane Sebastián. Paraty PARATY 239171 (2 cd’s, 2u., 12’14”). 2019

Net zoals bij al zijn compositie voor solo-instrument schuilt de schoonheid van Bachs 6 Solocellosuites in hun voorbeeldig gecomoneerde vorm, hun naadloze contrapunt en de elegant-expressieve melodielijnen/Elke uitvoering van deze werken is een persoonlijke interpretatie daarvan door de uitvoerende met behulp van het instrument medium dat de opvatting, de gevoelens van die vertolker weerspiegelt.

Bij de Cellosuites gaat het bovendien om een instrument dat het meest overeenkomt met de menselijke stem. Het is daarom logisch dat er geen absoluut define opname van deze werken bestaat. De oorsprong daarvan is in nevelen gehuld en een betrouwbare Urtext uitgave bestaat niet. Iedereen was aangewezen op de handgeschreven kopie van Maria Magdalena. Zeker is alleen dat de werken zijn geschreven rond 1720 toen Bach nog kapelmeester was aan het hof van prins Leopold van Anhalt-Cöthen toen hij nog geen verplichting tot het schijven van kerkelijke muziek had. 

Sinds Pablo Casals ze tussen 1936 en 1939 opnam, verschenen legio andere uitgaven van deze Everest, deze Heilige Graal voor elke cellist. De afgelopen tien/vijftien jaar alleen waren er al meest erg goede opnamen van Pieter Wispelwey Evil Penguin EPRC 012),Steven Isserlis (Hyperion CDA 67541/2), Alban Gerhardt (Hyperion CDA 68261/2), Alexandre Debrus (Pavane ADW 7568/9), Roel Dieltiens (Et’cetera KTC 1403), (Quirine Viersen (Globe GLO 5244), Mayke Rademakers (Challenge CC 72682, QuinTone Q 14004), Thomas Demenga (ECM 481.319-5), Sigiswald Kuijken (Accent ACC 24196), Joachim Eijlander (Navis NC 15003), Anna Gastinel (Naïve V 5152), David Watkin (Rsonus RES 10147), Richard Tunncliffe (Linn  CKR 396), Lucia Swarts (Challenge CC 72784) en waarschijnlijk anderen. 

Daarbij voegen zich nu de Amerikaanse Alisa Weilerstein en de française Maitane Sebastián met eveneens mooie, maar niet echt opmerkelijke uitvoeringen die in het grote geheel niet bepaald opvallen. Sinds 2014 had Pentatone al een wel opmerkelijke opname van Matt Haimovitz op een barokcello (Pentatone PTC 5186-555) in de catalogus.

Er is geen reden om onmiddellijk Weilerstein en/of Sebastián te bestellen, maar hun bewonderaars zullen zeker gelukkig worden van hun uitgaven. Wie een bestaande opname van Pierre Fournier (DG 449.711-2), Torleif Thedéen (BIS 903/4), Anner Bijlsma (RCA RD 70950), Pieter Wispelwey (Channel Classics CCS 12298) of Steven Isserlis (Hyperion CDA 67541/2) bij de hand heeft, kan rustig achterover leunen.