Bach, J.S.: The well-tempered consort 1. ‘Ricercar a 3’, ‘Ricercar a 6’ uit Musikalisches Opfer BWV. 1079 (bew.); Sinfonia nr. 9 uit 3-stemmige Invention in f BWV. 795 (bew.); Koraalbwerkingen ‘An Wasserflüssen Babylon’ BWV 653b (bew.), ‘Aus tiefer Not schrei’ ich zu dir’ BWV 686 (bew.), Vater unser im Himmelreich BWV. 737, ‘Kyrie, Gott heiliger Geist’ BWV 671; Uit Wohltemperiertes Klavier I en 2: Preludium en fuga nr. 19 in A BWV. 864 (bew.); ‘Fuga’s’ van Preludium en fuga in C BWV. 547 en nr. 17 in As BWV. 886; ‘Preludium’ en fuga nr. 22 in bes BWV. 867 (bew.); ‘Fuga’ van Preludium en fuga in fis BWV. 859 (bew.); ‘Preludium’ en fuga’ in b BWV 869 (bew.); ‘Fuga’ nr. 14 van Preludium en fuga nr. 24 in E BWV. 854 (bew.); Preludium en fuga in bes BWV. 891 (bew.); Fuga van Preludium en fuga in Es BWV. 552/2 St. Anna (bew.). Phantasm. Linn CKD 618 (66’55”). 2019
Bij gebrek aan de typische Engelse Consort muziek van Bach, heeft het ensemble Phantasm daar aan de hand van goede bewerkingen zelf maar voor gezorgd. Ze deden daarvoor een keus van gedeelten uit het Musikalisches Opfer, het Wohltemperiertes Klavier 1 en 2 en Klavier-Übung 3 om zo te trachten een verband te leggen met de bijzondere Engelse traditie en met de ‘verborgen rijkdommen die liggen besloten in Bachs meerstemmige klavecimbelwerken.
Het aardige is dat Laurence Dreyfus (sopraan gamba), Emilia Benjamin (tenor gamba), Jonathan Manson (tenor gamba), Markku Luojan-Mikkola (basgamba), Heidi Gröger (violone) en Liam Byrne (basgamba) deze bewerkingen ineens heel Engels laten klinken en er een melodieuzer gehalte aan geven. Luister als goede voorbeelden maar eens naar de vier Koraalvoorspelen die zich het beste lenen voor zulke arrangementen. Een rijkdom aan expressie en timbres openbaart zich dankzij een spaarzaam gebruik van vibrato via de vijf of zes aangenaam converserende instrumenten. Leuk dat zo een nieuw perspectief op Bachs muziek is geopend en fijn voor haters van de ‘spijkerkist’.