Beau, Le: Pianostukken op. 1 nr. 1-3; Variaties in f op. 3; Pianosonates in f op. 3 en a op. 8; Préludes op. 12 nr. 1-8; Improvisatie voor de linkerhand in E op. 30; Gavotte in f op. 32; Ballade in b op. 47; Danze antiche in a op. 48 nr. 1-3; Deutscher Reigen op. 49; Treurmars op. 53; Nocturne op. 57/2; Mazurka op. 57/3; Barcarolle op. 59; Abendklänge op. 63. Ana-Marija Markovina. Genuin GEN 10177 (79’31”). 2010
De Duitse pianiste en componiste Luise Adolpha le Beau (1850 - 1927) was een studente van Clara Schumann, Franz Lachner en Josef Rheinberger. Op een foto oogt ze inderdaad als een betrekkelijke schoonheid en uit de bijna volledige opname van haar pianowerken blijkt dat ze als componiste een goed geschoolde vakvrouw is. Haar vroege werken komen op zekere afstand in de buurt van Chopin en het echtpaar Schumann en ze toont zich daarmee, levend tot in het eerste kwart van de twintigste eeuw, uitgesproken conservatief en wet feitelijk niet veel nieuws te melden, maar had een duidelijke voorkeur voor luide klanken blijkens de vele forte en fortissimo aanduidingen. Op de Pianosonates en de Preludes na gaat het meest om de betere salonmuziek.
Aardig is nog wel dat de mogelijkheid bestaat om als bonus de Concert-Étude op. 2, Im Walde op. 63 en het Pianostuk op. 57/3 gratis te downloaden.
Het is goed dat Ana-Marija Markovina zich zo voor haar inzet, maar om een volledig beeld van de componiste te krijgen, zou ik ook wel eens iets van haar kamermuziek en vocale werken willen horen.
In tijden van opbloeiend feminisme past deze uitgave goed.