CD Recensies

BEETHOVEN: MIS IN C; VESTAS FEUER E.A.

Beethoven: Mis in C op. 86; Vestas Feuer; Meeresstille und glückliche Fahrt op. 112.  Kaisa Ranta (s), Niïna Keitel (ms), Topi Lehtipuu (t), Tuomas Katajala (t), Nicholas Söderlund (bs) met het Cathedralis Aboenis koor en het Turku filharmonisch orkest o.l.v. Leif Segerstam. Naxos 8.574017 (65’29”). 2019

Het was niet alleen Haydn die een Mis schreef voor de verjaardag van prins Esterhazy, ook Beethoven volgde in 1812 daarin. Maar dat leidde aanvankelijk tot een teleurstelling en he werk werd door de prins ‘volkomen belachelijk’ gevonden, iets wat we ruim tweehonderd jaar later moeilijk kunnen navoelen. Als we het werk nu horen, valt op hoe Beethoven elke frase van de liturgie nieuw leven probeerde in te blazen.

Segerstam en zijn solisten trachten dit werk heel geïnspireerd tot leven te wekken.

De verrassing hier is het tot een fragment beperkte Vestas Feuer uit 1803 op een libretto van Emanuel Schikaneder waarin de titelheldin Volivia even een Vestaalse maagd wordt die het vuur bewaakt, maar niet aan intriges rond zichzelf, haar minnaar Sartagones, diens vader Porus, de slaaf Malo, de Romeinse official Romenius ontkomt. Beethoven kwam niet verder omdat hij het project opgaf, Maar het is goed dat we het nu nog een minuut of tien kunnen horen.

Goethe leverde in 1814 ook de tekst voor Meeresstille und glückliche Fahrt (een werk dat puur orkestraal beter bekend is als een ouverture van Mendelssohn).

Veel dank is verschuldigd aan solisten, koor en orkest en aan de initiatiefnemer Segerstam dat ze de minder bekende werken uit de vergetelheid hebben bevrijd en van de Mis een vertolking geven die zich kan meten met de versies van o.a. Hickox (Chandos CHAN 0703), Jansons (BR  900170) en Gardiner (Archiv 435.391-2).