Bach, J.S.: Klavecimbelconcerten nr. 1 in d BWV. 1052, 2 in E BWV. 1053, 5 in f BWV. 1956 en 8 in d BWV. 1059 (reconstr. M. Suzuki).Masato Suziki met het Bach Collegium Japan o.l.v. Masato Suzuki. BIS SACD 2401 (65’02”). 2019
Van het Concert BWV. 1059 is slechts een fragment van negen maten overgeleverd. Maar gelukkig bestaat er een vroegere vorm van het werk in de vorm van een Orgelconcert dat op zijn beurt is samengesteld uit drie delen uit de Cantate nr. 35 ‘Geist und Seele sind verwirret’ die eveneens gedirigeerd door Suzuki te vinden is op BIS SACH 1621. Vandaar dat een reconstructie van dat Klavecimbelconcert hem niet zwaar viel.
Ook bij heel wat andere Klavecimbelconcerten putte Bach uit eerder werk. Concert nr. 1 heeft zijn oorsprong vermoedelijk in een orgelconcert op verloren gegane Vioolconcerten en voor nr. 2 BWV. 1053 worden delen uit de Cantates nr. 169 en 49 gebruikt. Of het belangrijk is om dat te weten? Voor de gewone muziekliefhebber nauwelijks want die geniet lever van deze prachtige concerten dan van cantates.
Die luisteraar kan al jaren blindelings vertrouwen op de prachtig uitgevoerde en opgenomen werken waaronder de Brandenburgse Concerten en de Orkestsuites (BIS SACD 1721/2) door het Japanse ensemble dat na een volledige opname van de koorweken en de drie Concerten voor 2 klavecimbels en orkest BWV. 1060/2 (BIS SACD 2051) en dat zich nu begeeft aan de andere Klavecimbelconcerten.
De concerten worden opnieuw fris en met veel zorg, toewijding en verve uitgevoerd en het is om alle details te horen bijna alsof we ons onder de musici bevinden. Idiomatischer kan haast niet zodat alle gedachten aan reconstructiewerk meteen in ijle lucht opgaan.