Bonefont: Missa pro mortuis; Van Bruck: ‘Mitten wir im Leden sind’; De Kerle: ‘Media vita in morte sumus’; Lassus: ‘Media vita in morte sumus’; Gombert: ‘Media vita in morte sumus’. Huelgas ensemble o.l.v. Paul van Nevel. Cypres CYP 1682 (58’21”). 2019
Over de Franco/Vlaamse componist Simone de Bonefont of Simon de Bonnefond die rond 1500 leefde en kanunnik, cantor en koorleider van de kathedraal in Clermont-Ferrand is buiten de composities die hij naliet nauwelijks wat bekend. Maar via deze opname krijgen tenminste een idee van zijn werk.
Zijn 5-stemmige Mis uit 1556 heeft 7 delen: ‘Introitus: requiem aeternam’, ‘Kyrie’, ‘Graduale: si ambulem’, ‘Offertorium: Domine Jesu Christe’, ‘Sanctus’, ‘Agnus Dei’ en ‘Communio: Lux aeterna’. Dit Requiem heeft een vloeiende motoriek. Soms sluit de componist met een grillige akkoord-sequens vol onverwachte dissonanten en modulaties die eigen zijn aan de ruwere polyfonie uit Corsica en Sardinië die destijds in de Auvergne ook bend was of als experiment was bedoeld.
Het in een kring opgestelde Huelgas ensemble zorgt mede door een fraaie stemkleuring voor een fraaie wijze voor het open leggen van de complexe meerstemmigheid. Soms wordt het tempo even aangepast om dat nog duidelijker te maken.
De Mis is aangevuld met hierbij passende motetten van andere Vlaamse polyfonisten op het thema ‘Media vita in morte sumus’ (dood en sterfelijkheid) als Arnold von Bruck (1500 - 1554), Jacobus de Kerle (1531 - 1591), Orlandus Lassus (1532 - 1594) en Nicolas Gombert (1495 - 1560). Een mooiere, betere vertolking dan deze van specialist Van Nevel is nauwelijks te verwachten.