Sarah Beth Briggs: The Austrian connection. Haydn: Variaties over Gott erhalte Franz den Kaiser in G (naar H. III/77-2); Pianosonate nr. 60 in C H. XVI/50; Mozart: Pianosonate nr. 8 in A KV. 310; Schubert: Pianosonate nr. 13 in A D. 664; Gál: Kleine stukken op. 65 nr. 1-3. Avie AV 2418 (74’21”). 2020
De Engelse pianiste Sarah Beth Briggs heeft zich steeds ingezet voor de muziek van Hans Gál en maakte opnamen van diens Pianoconcert op. 57 (Avie AV 2358), het Pianokwartet en de vier Vioolsonatines (Toccata TOCC 0433) en het Pianotrio (Avie AV 2390) en de Variaties over een populair eens liedje van hem omdat ze deze componist beschouwt als misschien wel de laatste grote componist die de traditie van de laat in de late achttiende eeuw bij Haydn en Mozart begonnen klassieke lijn voortzette.
Dat leidde tot het verbindende programma op deze cd met de titel The Austrian connection.
Ze begint heel mooi en toepasselijk met de vier Variaties over Gott erhalte Franz den Kaiser dat het eerste Oostenrijkse volkslied werd en die ook zijn opgenomen in het langzame deel van het Kaiserkwartet op. 76/3. Ze dienen als een mooie overgang naar de Pianosonate die een heel persoonlijk en stijlvol karakter krijgt van de pianiste, vooral ook door de versieringen die ze aanbrengt in het langzame deel.
Als scherp contrast volgt een de enige twee Pianosonates die Mozart in mineur schreef, mogelijk omdat zijn moeder net was gestorven. Het is een vrij turbulent werk waaraan de pianiste niets aan dramatiek weglaat totdat de melancholieke finale aan het eind een spoor van hoop biedt.
Een zangerige mildheid is bepalend voor de verbeeldingsvol en van een warme gloed voorziene Schubertsonate met een bitterzoet langzaam deel en een ritmisch vitale finale.
Gál componeerde zijn drie Korte stukken (Préludes) in het moeilijke oorlogsjaar 1944. In het eerste wordt een wervelstroom ontketent, het tweede werkt als een verzachtende balsem en het derde heeft een toccata karakter.
Helder en met klare melodielijnen wordt dit door Briggs neergezet.