CD Recensies

BYRD: VIRGINALS & CONSORTS

Byrd: Virginals & consorts. Fantasia a 6; Pavane en gaillarde in C ‘Kinborough Good’ BK. 32; Hugh Aston’s ground BK. 20; Pavane en gaillarde voor 6 gamba’s in c BE. 17/75; Pavane en gaillarde in a BK. 14; Browning a 5 BE. 38 ‘The leaves bee greene’; Pavane voor 5 instrumenten in c; The carman’s whistle BK. 36; ‘The Irish march’ uit The battle BK. 94; ‘My Lord of Oxenforde maske’; Pavane in a BK. 17; Fantasie in C BK. 25; Prelude and Ground ‘The Queen’s Goodnight; Pavane en gaillarde in F BK. 60 ‘Ph.Tr.; French corantos BK. 21 nr. 1-3; Susato: ‘Pavane mille regretz’ uit Musyck boexken, boek 2 ‘Alderhande danserye. Capriccio Stravagante o.l.v. Skip Sempé. Paradizo PA 0015, Astrée E 8611 (73’19”). 1997
 
De Engelse componist William Byrd (ca. 1540 - 1623) moet zo’n 15o authentieke instrumentale werken hebben geschreven, maar die zijn nooit volledig opgenomen dus alle beetjes helpen. Daarom is het nuttig dat ook klavecinist/dirigent Skip Sempé een nuttige bijdrage levert om deze muziek te ontsluiten. Hij wil daar volgens eigen zeggen mee aantonen ‘dat Byrd tot de grootste, over het hoofd geziene meesters was en dat de Thames in de Engelse Gouden Eeuw net zoveel glans had als het Venetiaanse Canal grande’.
Sempé zelf speelt gedeelten uit My ladye Nevells booke (ca. 1591) en het Fitzwillam virginal book. De Fantasie (Fancy) is een der bekendste werken en de combinaties van pavane en gaillarde behoren met ‘Kinborough Good’ tot de aardigste.
Voor de uitvoering van de Consort muziek heeft de dirigent Jay Bernfeld (v); Carol Lewis, Friederike Heumann, Anne-Marie Lasla, Sylvie Brochard, Sylvie Moquet (va); Patricia Lavail, Gérard Scharapan, Christine Vossart, Françoise Defours, Jean Gaillard, Marie-Noëlle Visse (blokfl); Mike Fentross (chitarrone) en Françoise Johannel (barokharp) ter beschikking.
Er is een keuze gemaakt die vroege composities als ‘Browning’ combineert met over later perioden verspreide stukken. Daarvoor experimenteert Skempé wat met de traditionele ensembles en gunt zich de nodige vrijheden. Virtuoos is deze aanpak zeker en grote contrasten zijn een gevolg. Dat is beter geslaagd wanneer hij kiest voor ‘minder’ dan wanneer hij ‘meer’ belangrijk vindt.