CD Recensies

BOLLON: ORKESTWERKEN

Bollon: Your voice out of the lamb; Lessons of darkness; Dogmatic pleasures. Michala Petri (blokfl), Michaela Fukasová (vc), Per Salo (keyboards), Johannes Moser (vc) met het het Odense symfonie orkest o.l.v. Christoph Poppen c.q. het Omroeporkest Saarbrücken Kaiserslautern o.l.v. Nicholas Milton en het Freiburg filharmonisch orkest o.l.v. Jader Bignamini. Naxos 8.574015 (64’01”). 2019
 
De Fransman Fabrice Bollon (1965) is waarschijnlijk bekender als dirigent dan als componist. Maar hij is de aflopen jaren inderdaad zelf ook muziek aan het schrijven en laat het aan anderen over om die te dirigeren. Op deze cd wordt een proeve van zijn orkestwerken gegeven.
Zijn Your voice out of the lamb werd op verzoek van de beroemde Deense blokfluitiste Michala Petri geschreven. Bollon moet zich goed hebben voorbereid om gebruik te kunnen maken van nieuwe mogelijkheden die het instrument biedt, gebruikt het ook vocalistisch en past effecten uit de popmuziek toe, zoals vertragingen, echo’s lussen en toonhoogtewijzigingen .Maar hij voegt ook een langzaam spelende bas toe op jazzwijze. Het werk heeft beslist sfeer; Petri speelt eerst op een altblokfluit; in het tweede deel wisselt ze naar de sopraan met snelle achtsten en syncopen. Ook is even een xylofoon hoorbaar en de keybordspeler stapt over naar de celesta. Desondanks is er eenheid in verscheidenheid. Later meldt zich ook nog een cello. In het derde deel komen ook verrassende momenten voor van een synthesizer en het slagwerk, een trompet en een elektrisch orgel tot het werk met een fanfare eindigt.
De Lessons of darkness, een concert voor elektrische cello, zijn vier in aantal en symboliseren de vier elementen aarde, vuur, water en lucht. Ook hier weer veel (effectieve) effecten. Hij heeft daarover het volgende gezegd: ‘The references to jazz and pop in this work, and in my music more generally, should not be thought of as being ‘crossover’. Having conducted works by modern composers of all styles, I am very familiar with contemporary works, and this plays an important role in my musical language. But I refuse to think in terms of exclusivity. Boulez’s ‘Supermarket’ concept – you find everything in there, but nothing of quality – is, in my opinion, a very poor understanding of necessary eclecticism. An ‘ivory tower’ attitude, such as that of Mallarmé, would surely bring about the end of art, as prophesized in Hermann Hesse’s Das Glasperlenspiel. Making art more and more complex only perpetuates a cycle of art for ‘specialists’, which garners snobbery, and encourages charlatanism. It is not my purpose to make art more understandable, but it is my purpose to be understandable even in the parts that are very complex. The complexity is not the purpose of the art in itself, it is my choice to write in this way, if I decide to do so. The purpose of writing is to express, and make what is being expressed understandable and convincing’.
In plaats van fel en licht klinkt ‘Vuur’ vrij duister en kantig; ‘Air’ heeft een veel ritmischer karakter, aangevuurd door een elektrische bas.
Dogmatic pleasures gaat over de paradox tussen streng dogma en los plezier in de vorm van drie heel geestige deeltjes. Het eerste heet ’Toonladders en akkoorden’, het tweede ‘Huwelijk in Bes groot’ en het derde ‘Wachtend op mijn vliegtuig’ en begint met slagwerk. Opnieuw verrassingen van aangename aard te over. Dit is een van de leukere opnamen met erg originele composities uit de afgelopen maanden en goed muzikaal voedsel in coronatijden.