Bach, J.S.: Fantasie en fuga in g BWV. 542 (bew.); Koraalbewerking ‘O Mensch, bewein’ dein Sünde groß’ BWV. 622 (bew.); Fantasie in G BWV. 572 (bew.); Preludium in Es ’St Anna’ BWV. 552; ‘Vivace’ uit Orgelsonate nr. 6 in G BWV. 530 (bew.); Koraalbewerking ‘Liebster Jesu, wir sind hier’ BWV. 731 (bew.); Fantasie in c BWV. 562; Orgelsonate nr. 3 in d BWV. 527 (bew.); Koraalbewerking ‘Nun komm’ der Heiden Heiland’ BWV. 659 (bew.); Preludium en fuga in d BWV. 539 (bew.). Capricornus Consort, Bazel o.l.v. Peter Barczi. Christophorus CHR 77447 (63’33”). 2020
Er zullen best heel wat muziekliefhebbers zijn die de daarvoor in aanmerking komende oorspronkelijke werken van Bach liever niet op een klavecimbel of een orgel horen spelen. De componist zelf die ook graag eigen en andermans werken van een ander jasje voorzag zou waarschijnlijk niet verontwaardigd zijn geweest als hij de cd met de titel ‘Organworks on strings’ te horen had gekregen, net zomin als wanneer hij de pianobewerkingen van Busoni had kunnen horen. Misschien was hij daardoor zelfs op nieuwe ideeën gekomen.
Die niet zo orgelminnende luisteraars, degenen die vinden dat bewerkingen soms schadelijk zijn en ook de twijfelaars aan de rechtvaardiging van dit project zullen waarschijnlijk snel overtuigd zijn van de zin van deze goede bewerkingen wanneer ze horen hoe Peter Barci en Eva Borhi (v), Nadine Henrichs en Martina Bishof (va), Daniel Rosin (vc), Michael Bürgin (violone), David Blunden (org) en Julian Behr (theorbe) van het Capricornus Consort uit Bazel deze stukken op het juiste instrumentarium een nieuwe, vaak meer melodieuze en soft focus manier fraai homogeen en toch mooi gedifferentieerd tot klinken brengen en voor een interessante nieuwe luisterervaring zorgen. Juist ook orgelfanaten zouden er om hun horizon te verbreden eens naar moeten luisteren. Zelf heb ik er in ieder geval erg van genoten.