Bach, J.S.: Suites voor solocello nr. 1-6 BWV. 1007/12 (bew. Bindman). Eleonor Bindman. Grand Piano GP 847/8 (2 cd’s, 2u. 06’53”). 2019
Bach, J.S.: Suites voor solocello nr. 2 in d BWV. 1008, 3 inC BWV. 1009 en 5 in c BWV. 1011 (bew. Godowsky) Konstantin Sherbakov. Marco Polo 8.225267 (72’57”). 2004
Van Bachs Solocellosuites zijn in de loop der tijd allerlei bewerkingen gemaakt, de meest voor de hand liggende zijn voor viool met Sergey Malov (Solo Musica SM 343) en altviool met Tabea Zimmermann (Myrios MYR 003). Ook contrabassisten als Jeff Bradetich, en Xavier Foley meldden zich. Maar er zijn ook arrangementen voor 2 celli en klavecimbel met Angela East, Ruth Alford en Howard Beach (Red Priest RP 005) uit 2008, voor cello en orgel met Willie Guillaume en Michel Baumel (Editions de Fontenelle 10022-2), voor cello en piano met Elinor Frey en David Fung (Yarlung 78876).
De vermoedelijk eerste die deze werken van een strijkinstrument naar een toetsinstrument vertaalde, was Leopold Godowsky die dat ook voor tal van andere werken deed, waarvan Sherbakov er vele opnam in een speciale serie van Marco Polo.
Maar de in Riga geboren, naar de V.S. geëmigreerde Eleonor Bindman maakte een goed gelukte eigen bewerking van het zestal en het zal voor velen aangenaam zijn om daarnaar te luisteren omdat de structuur, de harmonieën en de melodielijnen nader zijn opengelegd. Aan versieringen is minder aandacht besteed. Zo zorgt ze voor een nuttig alternatief.
Bindman heeft zich intussen geheel op Bach gericht, want ze maakte ook een bewerking van de Brandenburgse concerten voor piano vierhandig en ook de Orkestsuites komen aan de beurt.