CD Recensies

BRAHMS: LIEDEREN, RENNERT

Brahms: Liebestreu op. 3/1; Lied aus dem Gedicht Ivan op. 3/4; Murray’s Ermordung op. 14/3; Von ewiger Liebe op. 43/1; Die Mainacht op. 43/2; Von Waldbekränzter Höhe op. 57/1; Unbewegte, laue Luft op. 57/8; Sommerabend ‘Geh schlafen, Tochter’ op. 84/1; Der Kranz op. 84/2; In den Beeren op. 84 /3; Liederen op. 91 nr. 1 en 2; Dort in den Weiden op. 97/4; Zigeunerlieder op. 103/1-8; Immer leiser wird mein Schlummer op. 105/2; Klage op. 105/3 Feins Liebchen; Ständchen op. 106/1 Der Mond steht auf dem Berge; Da unten im Tal WoO. 33/6; Es war eine schöne Jüdin WoO.33/9; Der Reiter spreitet seinen Mantel aus  WoO. 33/23; Es war ein Markgraf überm Rhein WoO. 33/29; Du mein einzig Licht WoO.33/37; Es steht ein Lind WoO. 33/41. Sophie Rennert (ms), Lawrence Power (va) en Graham Johnson (p). Hyperion CDJ 33130 (79’11). 2018
 
Voor het tiende deel van de volledige reeks opnamen van de liederen van Brahms heeft Hyperion een nieuwe zangeres op het podium gebracht: de Oostenrijkse mezzo Sophie Rennert, die nu haart aandeel levert na voorgangers als Kirchschläger, Schäfer, Holl, Maltman, Bode, Bostridge, Burns en Appl. Ze blijkt een waardevolle toevoeging aan dit gezelschap te zijn met haar warme stem en haar doorleefde voordracht. Ze blijkt zeer goed in staat te zijn om verschillende kanten van haar muzikale persoonlijkheid te tonen en haar kracht te tonen. Die kracht bestaat uit een intrinsiek mooi stemgeluid, volkomen beheersing van de melodievorming en het stemgeluid en een volmaakte identificatie met de teksten.
Op die manier is ze een boeiende vertelster (of protagonist) van zeer korte verhalen die voortdurend in een mum van tijd de juiste sfeer schept. De liederen zijn opnieuw in chronologische volgorde met hiaten vastgelegd wat de mogelijkheid biedt om bekend naast onbekend te horen. Vooral de zelden te horen WoO. liederen zijn welkom, net als de liederen uit op. 3.Lawrence Power levert een fraaie bijdrage aan de met uitdagende zwier gezongen Zigeunerlieder. Ook begeleider Johnson (een tweede Gerald Moore?) is geïnspireerd als altijd. Hier is de mogelijkheid om onbekende liederen van Brahms te ontdekken. Kortom: wat kan men meer verlangen?