Bach, J.S.: Muzikale offers. Musikalisches Opfer BWV. 1079 (bew.): Canons voor 2-6 stemmen ‘Goldberg canons’ BWV. 1087/1-14; ‘Einige canonische Veränderungen uit de Variaties voor orgel Vom Himmel hoch da komm ich her BWV. 769/1-5 (bew.). Calefax kwintet. Pentatone PTC 5186-840 (67’41”). 2020
Van Bach’s Musikalisches Opfer, dat het gaat om de uitwerking van een door de koning gegeven thema en dat het gaat om twee ricercares voor klaviersolo, een triosonate voor fluit, viool en b.c. en tien canons en dat het werd geschreven voor en is opgedragen aan Frederik de Grote voor diens concerten in Potsdam en dat het in 1747 in druk verscheen.
De meeste uitvoerenden houden zich aan de bezetting voor fluit, viool, gamba of cello en klavecimbel. Soms met een extra viool, altviool of gamba. Er zijm ook een orgelbewerking met Josef Popelka (Panton 810.750-2) uit 1987), een pianoversie met Konstantin Lifschitz (Orfeo C 676.071 A) en een klavecimbelversie met Ton Koopman (Challenge CC 72309), dus waarom niet niet voor houtblazerskwintet?
Niet alleen verschiet het werk daardoor van kleur, het wordt ook kleuriger, mogelijk zelfs wat luchtiger en vriendelijker. Het al jaren bestaande Calefax kwintet met Oliver Boekhoorn (h), Ivar Berix (kl), Raaf Hekkema (sax), Jelte Althuis (baskl) en Alban Wesly (fag) maakt er in elk geval een heel stijlvolle en levendige vertolking van die het deels zo abstracte werk heel verteerbaar maken.
De overige leuk gevonden bewerkingen zijn ook een feest der ontdekking.